نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آسیب ریه توسط بخار برخی طعم‌دهنده‌ها

به گزارش سیناپرس اردبیل، دی استیل یک ماده شیمیایی طبیعی است که اغلب در محصولات لبنی یافت می شود. تولیدکنندگان مواد غذایی مدت‌هاست که از این ماده شیمیایی به عنوان طعم‌دهنده در محصولاتی مانند ذرت بو داده و کره استفاده می‌کنند. تحقیقات جدید نشان می دهد قرار گرفتن در معرض این ماده شیمیایی طعم دهنده  به هنگام ابتلا به یک مورد خفیف آنفولانزا می تواند باعث آسیب جدی به ریه و حتی مرگ شود.

 

کاربرد دی استیل در صنایع غذایی

– ایجاد طعم کره ای در فراورده های شیرینی و شکلات
– تقویت طعم کره در لبنیات و دسرهای آماده                                  
-ایجاد آروما و طعم کره ای در شورتنینگها و مارگارین ها

در اوایل دهه 2000 مشخص شد که قرار گرفتن در معرض بالای دی استیل می تواند منجر به یک بیماری جدی ریوی به نام برونشیولیت انسدادی شود. اخیراً، محققان شروع به بررسی اثرات سطوح قرار گرفتن در معرض دی استیل کرده اند. محققان مرکز پزشکی دانشگاه روچستر، نوع مواجهه با دی استیل را برای افرادی که در کارخانه‌های برشته کردن قهوه کار می‌کنند، در موش‌ها مدل‌سازی کردند. موش‌ها فقط یک ساعت در روز به مدت پنج روز در معرض دود دی استیل قرار گرفتند.

قرار گرفتن در معرض دی استیل خفیف، در موش های سالم هیچ آسیب ریوی ایجاد نکرد اما زمانی که موش ها در معرض عفونت خفیف آنفولانزا قرار گرفتند، نتایج کاملاً متفاوت بود.در عرض چند روز موش ها اختلالات ریوی قابل توجهی را نشان دادند. دو هفته بعد حدود نیمی از موش هایی که آنفولانزا داشتند ودر معرض دی استیل قرار گرفته بودند مردند، در حالی که حیوانات دیگر در گروه های کنترل که فقط در معرض دی استیل یا فقط در معرض آنفولانزا قرار داشتند زنده ماندند.

توجه به این نکته مهم است که این یافته ها فقط در مطالعات حیوانی در این مرحله گزارش شده است. محققان در حال برنامه ریزی برای بررسی بیماری ریوی در انسان هایی هستند که در معرض دی استیل قرار دارند.مطالعه محققان نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض محیطی معمولی که به خودی خود بی ضرر به نظر می رسد می تواند اثرات بسیار جدی بر عملکرد ریه و سلامت تنفسی طولانی مدت داشته باشد.

 

منبع: new atlas
مترجم: مهناز علیرضایی

خروج از نسخه موبایل