امگا 3 و افزایش سلامت مغز

به گزارش سیناپرس اردبیل، داشتن حداقل مقداری امگا 3 در گلبول های قرمز خون با ساختار مغز و عملکرد شناختی بهتر در میان داوطلبان مورد مطالعه مرتبط بود. دانشکده مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو (UT Health San Antonio) و سایر محققین مطالعه قلب فرامینگهام این تجزیه و تحلیل را انجام دادند. دانشمندان این ارتباط را در جمعیت های مسن تر بررسی کرده اند.

حتی در سنین پایین‌تر، اگر رژیم غذایی حاوی مقداری اسیدهای چرب امگا 3 داشته باشید، در حال حاضر از مغز خود برای بسیاری از شاخص‌های پیری مغز که در میانسالی مشاهده می‌کنیم محافظت می‌کنید.

این مطالعه روی 2183 شرکت‌کننده نشان داد: شاخص امگا 3 بالاتر با حجم بیشتر هیپوکامپ همراه بود. هیپوکامپ، ساختاری در مغز، نقش مهمی در یادگیری و حافظه دارد. مصرف بیشتر امگا 3 با استدلال ذهنی بهتر یا توانایی درک مفاهیم پیچیده با استفاده از تفکر منطقی همراه بود. حاملان APOE4 با شاخص امگا 3 بالاتر بیماری عروقی کوچک کمتری داشتند. ژن APOE4 با بیماری های قلبی عروقی و زوال عقل عروقی مرتبط است.

دانشمندان از تکنیکی به نام کروماتوگرافی گازی برای اندازه گیری غلظت دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA) و ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) از گلبول های قرمز استفاده کردند. دبورا ملو ون لنت، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: «اسیدهای چرب امگا 3 مانند EPA و DHA ریز مغذی‌های کلیدی هستند که مغز را تقویت و محافظت می‌کنند».

به گفته دانشمندان بدترین نتایج در افرادی بود که کمترین میزان مصرف امگا 3 را داشتند. بنابراین، این چیز جالبی است. هرچه امگا 3 بیشتر باشد، فواید بیشتری برای مغز دارد، اما فقط باید مقداری از آن بخورید تا فواید آن را ببینید.

دلگرم کننده است که DHA و EPA همچنین از سلامت مغز حاملان APOE4 محافظت می کنند. بنابراین، اگر یک عامل خطر قابل اصلاح وجود داشته باشد که می تواند بر استعداد ژنتیکی برتری داشته باشد، یک سود بزرگ تلقی می‌شود.

 این مطالعه در در مجله پزشکی آکادمی عصب شناسی آمریکا  در Neurology منتشر شد.

 

منبع:biology news
مترجم:مهناز علیرضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا