نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف بزرگترین هرم باستانی جهان در مکزیک

به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید باستان شناسی نشان می دهد یک هرم بسیار بزرگ و مرتفع در زیر خاک های کشور مکزیک مخفی شده است. این هرم بزرگ، معبد چولولا نام دارد که گفته می شود که بزرگترین بنای تاریخی ساخته شده روی زمین محسوب شده و پایه آن ۴ برابر بزرگتر از هرم جیزه است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در این رابطه، هرم بزرگ چولولا، در زبان مردم محلی به نام Tlachihualtepetl شناخته می شود که به معنی کوه ساخته دست بشر است. این هرم حدود ۶۶ متر  ارتفاع و ۴۵۰ متر عرض دارد. حجم آن تقریباً دو برابر هرم بزرگ مصر، بزرگترین هرم از سه هرم معروف جیزه است.

باستان شناسان بر این باورند که این مجموعه اسرارآمیز در حدود ۳۰۰ سال قبل از میلاد ساخته شده است، اگرچه هنوز تاریخ دقیق ساخت آن مشخص نشده است.هرم بزرگ تپاناپا که با نام هرم بزرگ چولولا نیز شناخته می شود، یک سازه ۲۴۰۰ ساله است که توسط انسان در مکزیک ساخته شده است.

به گزارش سیناپرس، این هرم باستانی در نزدیکی پایتخت امپراتوری آزتک قرار داشته که حدود ۱۰۰ هزار نفر در آن زندگی می کردند.  در سال ۱۵۱۹و طی حمله اسپانیایی ها به سرخپوستان، هرنان کورتز و افرادش به داخل شهر رفته و بیش از ۱۰ هزار نفر از مردم را  قتل عام کردند و یک کلیسای کوچک در بالای تپه ای عظیم به عنوان نمادی از فتح خود ساختند. یکی از این کلیساها ناخودآگاه بالای هرم بزرگ چولولا قرار گرفت.

طبق افسانه ها، هیچ کس نمی دانست که در این محل یک هرم باستانی واقع شده است تا زمانی که مردم محلی در سال ۱۹۱۰ شروع به ساختن یک آسایشگاه روانی کردند.

به گزارش سیناپرس،طبق یک افسانه، زمانی که فاتحان سفیدپوست وارد این سرزمین شدند، مردم محلی معبد ارزشمند خود را با خاک پوشاندند. منشا شکل گیری افسانه فوق احتمالا به این دلیل است که بزرگترین هرم جهان از گل ساخته شده است.

بررسی های انجام شده نشان می دهد: خشت های به کار رفته در ساختمان این هرم از ترکیب گل با مواد دیگری مانند ماسه یا کاه و پختن آن در آفتاب تا سفت شدن تولید شده و البته معمارهای باستانی،  آجرهای بیرونی هرم را با خاک بیشتری صاف کردند تا سطح نقاشی ایجاد شود.

این بنا در چهار مرحله اصلی ساخته شد که هر کدام سبک متمایز خود را داشتند اما ساخت و سازهای قبلی را نمایان کردند. برخی معتقدند این کار عمداً برای حفظ تاریخ ساختمان انجام شده است.به گزارش سیناپرس، تا زمان فتح اسپانیا، این مکان زیارتگاه مهمی بود که به پرستش کوه و خدای باران اختصاص داشت.

 

مترجم: احسان محمدحسینی
منبع: arkeonews

خروج از نسخه موبایل