نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا زنان مستعد ابتلا به آلزایمر هستند؟

به گزارش سیناپرس اردبیل، زنان بسیار بیشتر نسبت به مردان به بیماری آلزایمر مبتلا می شوند. در واقع، نزدیک به دو سوم از بیش از پنج میلیون آمریکایی که با شایع ترین شکل زوال عقل زندگی می کنند، زن هستند. دلایل این تفاوت جنسیتی هنوز ناشناخته است، اما یک نظریه برجسته بیان می کند که زنان رسوب بالاتری از پروتئین تاو در مغز خود نشان می دهند.

اکنون، تحقیقات جدید از دانشکده پزشکی دانشگاه کیس وسترن رزرو، از این نظریه حمایت بیشتری می کند. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که مغز زنان بیان بیشتری از یک آنزیم خاص را در مقایسه با مردان نشان می‌دهد و در نتیجه پروتئین تاو تجمع بیشتری دارد.

آنها معتقدند این کشف ممکن است به تولید داروهای جدید برای درمان زوال عقل کمک کند. پروتئین تاو باعث تشکیل توده های پروتئین سمی موجود در سلول های عصبی مغز بیماران مبتلا به آلزایمر می شود. آنزیم مورد بحث، که پپتیداز اختصاصی یوبیکوئیتین 11 (USP11) نام دارد؛ همچنین به X مرتبط است، به این معنی که در ژن‌های کروموزوم X، یکی از دو کروموزوم جنسی در هر سلول، یافت می‌شود.

دیوید کانگ، یکی از نویسندگان این مطالعه، استاد آسیب شناسی دانشکده پزشکی، در بیانیه ای می گوید: « این یافته مبنایی را برای توسعه داروهای محافظت کننده عصبی جدید فراهم می کند. این مطالعه همچنین چارچوبی را برای شناسایی سایر عوامل مرتبط با X که می‌توانند باعث افزایش حساسیت به تائوپاتی در زنان شوند، تعیین می‌کند».

زمانی که پروتئین تاو خاصی دیگر برای عملکرد سلول عصبی آن مورد نیاز نباشد، معمولاً برای تخریب و پاکسازی تعیین می‌شود. گاهی اوقات این فرآیند پاکسازی مختل می شود، که باعث می شود تاو به صورت پاتولوژیک در داخل سلول های عصبی جمع شود. این منجر به تخریب سلول های عصبی در شرایطی به نام تائوپاتی می شود که شناخته شده ترین آنها بیماری آلزایمر است.

حذف تاو اضافی با افزودن یک برچسب شیمیایی به نام یوبیکوئیتین به پروتئین تاو آغاز می شود. سپس حضور یوبیکوئیتین روی تاو توسط یک سیستم متعادل از آنزیم‌ها تنظیم می‌شود که برچسب یوبیکوئیتین را اضافه یا حذف می‌کنند.از آنجایی که اختلالات در این فرآیند ظریف و متعادل می‌تواند منجر به تجمع غیرطبیعی تاو در بیماری آلزایمر شود، نویسندگان مطالعه به بررسی علت این امر پرداختند. به طور خاص، تیم تحقیقاتی به دنبال افزایش فعالیت سیستم آنزیمی کنترل کننده حذف برچسب یوبیکوئیتین بودند.

فعال شدن بیش از حد در آن سمت تعادل ممکن است به تجمع تاو پاتولوژیک منجر شود. ما استدلال کردیم که اگر بتوان آن را شناسایی کرد، می‌تواند مبنایی برای توسعه پزشکی جدید فراهم کند که می‌تواند تعادل مناسب سطوح تاو را در مغز بازگرداند.

تحقیقات نشان می دهد که زنان به طور طبیعی سطوح بالاتری از USP11 را در مغز خود نسبت به مردان نشان می دهند. علاوه بر این، به نظر می رسد که سطوح USP11 به شدت با آسیب شناسی تاو مغز درزنان ارتباط دارد، اما در میان مردان نه.

محققان می گویند یافته های آنها نشان می دهد که فعالیت بیش از حد آنزیم USP11 در زنان باعث افزایش حساسیت به آسیب شناسی تاو در بیماری آلزایمر می شود. با این حال، نویسندگان مطالعه خاطرنشان می‌کنند که مدل‌های حیوانی ممکن است به طور کامل طیف کامل آسیب‌شناسی تاو را که در انسان مشاهده می‌شود، ثبت نکرده باشند.

امید ما این است که دارویی تولید کنیم که به این روش کار کند تا از زنان در برابر خطر بالاتر ابتلا به بیماری آلزایمر محافظت کند.

 

منبع:study find
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل