نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ابداع روشی جدید برای تولید گوشت در آزمایشگاه

به گزارش سیناپرس اردبیل، محققان دانشگاه ملی سنگاپورروشی برای تولید گوشت مبتنی بر سلول کشف کردند. این روش نوآورانه تولید گوشت مبتنی بر سلول را ساده‌تر می‌کند و آن را ایمن‌تر، تمیزتر و مقرون به صرفه‌تر می‌کند.

از مزایای گوشت پرورشی نسبت به کشاورزی سنتی می توان به کاهش ردپای کربن و احتمال کمتر انتقال بیماری حیوانی اشاره کرد. با این حال، روش فعلی به استفاده از تولید گوشت کشت‌شده یا داروهایی برای تحریک رشد گوشت نیاز دارد.

برای این منظور به سلول های حیوانی سرم داده می‌شود؛ معمولاً سرم جنین گاوی ، که به دست آمده از خون جنین های جدا شده از گاوهای باردار کشته شده است، برای کمک به رشد و تکثیر و پرورش گوشت مبتنی بر سلول است. این یک مرحله مهم، هرچند ظالمانه و پرهزینه، در فرآیند فعلی تولید گوشت مبتنی بر سلول است. بسیاری از این مولکول‌ها، از قضا، از ماهیچه‌های حیوان کشته شده می‌آیند، اما دانشمندان نمی‌دانستند چگونه آزادسازی آن‌ها را در بیوراکتورهای مقیاس بزرگ تحریک کنند.

روش های دیگر برای ترویج تکثیر سلولی شامل استفاده از داروها یا مهندسی ژنتیک است. رشد گوشت سلولی با کمک آهنربا تکنیک NUS از یک میدان مغناطیسی پالسی تنظیم‌شده با ظرافت استفاده می‌کند که توسط این تیم برای کشت سلول‌های بنیادی میوژنیک که در ماهیچه‌های اسکلتی و بافت مغز استخوان یافت می‌شوند، استفاده می‌کند.

پروفسور فرانکو اوبرگن توضیح داد: «در پاسخ به قرار گرفتن کوتاه 10 دقیقه ای در معرض میدان های مغناطیسی، سلول ها تعداد بی شماری از مولکول ها را آزاد می کنند که دارای خواص بازسازی، متابولیک، ضد التهابی و تقویت کننده سیستم ایمنی هستند. این مواد بخشی از آن چیزی هستند که به عنوان ترشح عضلانی می شود و برای رشد، بقا و توسعه سلول ها در بافت ها ضروری هستند».

 تیم NUS از پروتئین های ترشح شده برای درمان سلول های ناسالم استفاده کردند و دریافتند که آنها به بهبود و رشد سلول های ناسالم کمک می کنند.
 بنابراین، این روش به طور بالقوه می تواند به درمان سلول های آسیب دیده و تسریع بهبودی بیمار کمک کند.

 

منبع:biology news
مترجم: پرینا نصرتی

خروج از نسخه موبایل