دمای بالای بدن باعث تجمع پروتئین‌های غیرطبیعی ‌می‌گردد

به گزارش سیناپرس اردبیل، این اختلال مغلوب که کمبود موالونات کیناز (MKD) نامیده می شود، به دلیل جهش در ژن موالونات کیناز، یک آنزیم ضروری موجود در تمام سلول های بدن ایجاد می شود. کمبود این آنزیم منجر به تجمع پروتئین‌های غیرطبیعی می‌شود که باعث می‌شود سلول‌های سیستم ایمنی بدن دچار اختلال شده و باعث التهاب گردد.

این بیماری معمولاً در اوایل دوران کودکی ظاهر می شود و بیماران دوره های منظمی از تب بالا و بثورات پوستی، زخم، تورم غدد لنفاوی و درد شکم را تجربه می کنند. همچنین باعث مشکلات عصبی می شود که می تواند کشنده باشد.

پروفسور مایک راجرز، رئیس آزمایشگاه استخوان درمانی در Garvan می‌گوید: «تحقیق ما بینش‌های جدید هیجان‌انگیزی را در مورد فیزیولوژی زمینه‌ای MKD و آنچه ممکن است باعث شعله‌ور شدن التهاب شود، ارائه می‌کند و راه‌های جدید بالقوه‌ای را برای درمان این اختلال ویرانگر بیان می‌کند».
پیشرفت بسیار کمی در درک MKD، و به ویژه، آنچه باعث عود بیماری در بیماران MKD می شود، وجود دارد. دکتر مارسیا مونوز، نویسنده ارشد این مطالعه، می‌گوید:« یکی از دلایل اصلی این کمبود دانش، نبود مدل‌های حیوانی مناسب برای مطالعه و آزمایش مکانیسم‌های بیماری است».

این تیم از روش‌های ویرایش ژن در مدل‌های جدید موش استفاده کرد که جهش متابولیک موجود در بیماران MKD را تقلید می‌کند. برای مثال، افزایش دمای مرکزی بدن، که می‌تواند با استرس یا عفونت خفیف رخ دهد، تأثیر آنزیم جهش یافته را بدتر کرده و منجر به تجمع چشمگیر پروتئین‌های غیرطبیعی می‌شود. این یکی از دلایل احتمالی بیماری التهابی است.

اینکه چرا MKD دارای طیف وسیعی از شدت بیماری است، به خوبی بررسی نشده است. پروفسور راجرز می گوید: «این بیماری به دلیل داشتن دو نسخه از ژن جهش یافته ایجاد می شود و بیش از 250 جهش شناخته شده وجود دارد، بنابراین پیش بینی اینکه چه ترکیبی باعث ایجاد نسخه خفیف یا شدید MKD می شود دشوار است».

محققان ترکیبات مختلف جهش را در مدل‌های این بیماری ایجاد کردند که فعالیت آنزیمی در 10٪ یا 20٪ از سطوح طبیعی بود. محققان کشف کرده اند که آستانه ای از فعالیت آنزیم وجود دارد. در حدود 20 درصد فعالیت، هیچ بیماری وجود ندارد. اگر فعالیت آنزیم کمتر از این آستانه باشد، بیماری شروع به ظهور می کند، یعنی زمانی که اثر روی پروتئین ها شروع می شود.

موش هایی با فعالیت آنزیمی 20 درصد بیماری بسیار خفیفی داشتند، در حالی که حیوانات با فعالیت 10 درصد علائم واضح بیماری و سطوح بالاتر پروتئین غیرطبیعی داشتند. نکته مهم این است که افزایش دمای بدن باعث کاهش فعالیت آنزیم به سطوح تقریبا غیرقابل تشخیص می شود که منجر به مقادیر بسیار بالایی از پروتئین های غیر طبیعی می شود.
مطالعه جدید در Journal of Clinical Investigation منتشر شده است.

 

منبع: MEDICAL XPRESS
مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا