نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خرس‌ها پستاندارانی همه چیزخوار هستند

 گزارش سیناپرس اردبیل، تحقیقات جدید در مورد رژیم غذایی پانداهای غول پیکر و خرس های تنبل شواهدی را نشان می‌دهد که خرس ها همه چیزخوارهستند. در حال حاضر در سراسر دنیا هشت گونه مختلف خرس وجود دارد که اغلب از نظر اندازه، ظاهر، زیستگاه و ترجیحات غذایی با هم تفاوت دارند.

خرس ها از جمله حیواناتی هستند که با خوردن تقریبا هر چیزی زنده می مانند، بسیاری از آن ها از پوشش های گیاهی تغذیه می کنند مانند خرس پاندا که بامبو می خورد، برخی دیگر مانند خرس های آمریکایی شمالی خودشان را با محیط سازگار کرده و حیواناتی همچون گوزن و ماهی می خورند.

خرس قطبی که به آن خرس دریایی هم گفته می شود حیوانی گوشت خوار است و معمولا فک، نهنگ و گراز دریایی شکار می کند در حالی که خرس های تنبل با مورچه ها و موریانه ها زنده می مانند.در موارد نادر ممکن است خرس ها اشتباهی گیاهان سمی خورده و بمیرند.

پروفسور رابینز و همکارانش در آزمایش‌های خود، پانداهای غول‌پیکر و خرس‌های تنبل را در باغ ‌وحش‌های مختلف ایالات متحده با غذای نامحدودی از انواع مختلف ارائه کردند تا ترجیحات آن‌ها را ببینند و سپس مشخصات غذایی انتخاب‌هایشان را ثبت کردند. دستگاه گوارش خرس‌ها مشابه سایر گوشتخواران، کوتاه است. معده خرس‌ها، ساختار ساده‌ای دارد و فاقد سکوم هستند. حتی پانداها که کاملاً گیاه‌خوار هستند، سیستم گوارشی شبیه گوشت‌خواران دارند و هضم سلولز در معدهٔ پاندا توسط میکروب‌ها انجام می‌شود.

آنها آزمایشات تغذیه ای را با یک جفت پاندا غول پیکر انجام دادند. دانشمندان دریافتند که پانداها گل بامبو غنی از کربوهیدرات موجود در ساقه های چوبی را به برگ های غنی از پروتئین ترجیح می دهند. در برخی از نقاط، حیوانات تقریباً به طور انحصاری از کلم استفاده می کردند.

محققان همچنین داده‌های پنج باغ‌ وحش در چین را که دارای پانداهای غول‌پیکر بودند و با موفقیت تکثیر شده بودند، تجزیه و تحلیل کردند و دوباره رژیم غذایی پر کربوهیدرات و کم پروتئین را پیدا کردند. در مجموعه ای از آزمایشات تغذیه، شش خرس تنبل در باغ وحش های کلیولند، لیتل راک و سن دیگو با آووکادو ، سیب زمینی پخته شده، پنیر ارائه شدند.آنها تقریباً به طور انحصاری آوکادوهای غنی از چربی را انتخاب کردند و تقریباً 88٪ آووکادو تا 12٪ سیب زمینی را خوردند .

خرس های قطبی در باغ وحش ها معمولاً حدود 10 سال زودتر از آنچه باید می میرند، اغلب به دلیل بیماری کلیوی و کبدی. این دو بیماری می توانند از التهاب طولانی مدت آن اندام ها ایجاد شوند که به طور بالقوه به دلیل چندین سال رژیم غذایی نامناسب ایجاد می شود.

مطالعه حاضر، همراه با مطالعات قبلی، همچنین نشان می دهد که وقتی به خرس ها گزینه های غذایی داده می شود، آنها غذاهایی را انتخاب می کنند که از رژیم غذایی خرس های وحشی تقلید کنند.همه این خرس ها حدود 50 میلیون سال پیش شروع به تکامل کردند.

 

منبع: BIOLOGY NEWS
مترجم: مهناز علیرضایی

خروج از نسخه موبایل