تشخیص سریع ابولا و تب زرد با نوار کاغذی

به گزارش ایرنا از ساینس، عملکرد این ابزار دقیقا مشابه تست بارداری خانگی است و بر اساس اینکه بیمار به ابولا، تب زرد یا دانگ مبتلا باشد، تغییر رنگ می دهد.
روش های استاندارد تشخیص عفونت های ویروسی، نیازمند تجهیزات تخصصی PCR و ELISA است که امکان دسترسی به آن در مناطق دور افتاده وجود ندارد؛ ولی با استفاده از این روش ارزان و سریع می توان بیماری را تشخیص داد و قبل از آزمایش های پیچیده، اقدامات حیاتی مانند قرنطینه کردن فرد را اتخاذ کرد.
مدیر این پروژه معتقد است که این روش به هیچ عنوان نمی تواند جایگزین PCR و ELISA باشد، ولی به عنوان یک روش مکمل در مکان های دور افتاده قابل قبول است.
این آزمون شامل سه نوار باریک کاغذی و نانوذرات نقره است. با توجه به اندازه نانوذرات استفاده شده، رنگ این سه نوار متفاوت است. برای تشخیص ابولا، از نانوذرات قرمز استفاده شده است. این نانوذرات آنتی بادی هایی را حمل می کنند که فقط به ویروس ابولا متصل می شوند. برای تب یانگ از نانوذرات سبز و برای تب زرد از نانوذرات نارنجی استفاده شده است.
از اواخر سال 2013 تا کنون، حدود 11 هزار و 300 نفر جان خود را بر اثر ابولا در غرب آفریقا از دست دادند. ابداع چنین روش های سریع و کم هزینه ای می تواند در کاهش خسارت های ناشی از شیوع بیماری ها موثر باشد.
نتایج این تحقیقات در نشست ملی انجمن شیمی آمریکا در بوستون ارایه شده و در نشریه Lab on a Chip منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا