نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تشابه اجداد سه گروه از جانوران به یک کرم فسیلی

به گزارش سیناپرس اردبیل، یک تیم بین المللی از دانشمندان کشف کرده اند که یک کرم فسیل شده به خوبی حفظ شده متعلق به 518 میلیون سال پیش شبیه اجداد سه گروه اصلی از حیوانات زنده است.

این تیم تحقیقاتی شامل دانشمندانی از دانشگاه بریستول، دانشگاه آکسفورد و موزه تاریخ طبیعی بود. این کرم فسیلی که Wufengella نام داشت و در چین کشف شد، حدود نیم اینچ طول دارد. این موجودی کلنگ بود که روی پشتش در مجموعه ای متراکم و منظم روی هم قرار گرفته بود. به یک گروه منقرض شده از موجودات صدفی به نام tommotiid تعلق دارد.

در اطراف زره نامتقارن کرم، بدنی گوشتی با یک سری لوب های مسطح که از طرفین بیرون زده بود، قرار داشت. در بین لوب ها و زره، دسته هایی از موها از بدن بیرون آمدند. لوب‌های فراوان، دسته‌های پرز، و آرایه‌ای از پوسته‌ها در پشت گواه این است که کرم در ابتدا به صورت سریالی یا قطعه‌بندی شده، مانند کرم خاکی، بوده است.

قلمرو حیوانات شامل بیش از 30 طرح اصلی بدن است که به عنوان فیلا طبقه بندی می شوند. هر شاخه دارای مجموعه ای منحصر به فرد از ویژگی ها است که آنها را از یکدیگر متمایز می کند. تنها چند ویژگی در بیش از یک گروه به اشتراک گذاشته شده است، که گواهی بر سرعت بسیار سریع تکامل است که طی آن این گروه های اصلی از حیوانات به وجود آمدند. این در دوره ای به نام انفجار کامبرین است که تقریباً 550 میلیون سال پیش بود.

براکیوپودها شاخه ای هستند که ظاهراً شبیه دوکفه ای ها (مانند صدف ها) هستند، زیرا دارای یک جفت صدف هستند و به کف دریا، صخره ها متصل هستند. با این حال، وقتی به داخل نگاه می کنیم، بازوپایان خود را از بسیاری جهات به طور قابل توجهی متفاوت نشان می دهند. در واقع، بازوپایان با استفاده از یک جفت شاخک که به شکل یک اندام نعل اسبی جمع شده اند، آب را فیلتر می کنند.چنین اندامی لوفوفور نامیده می‌شود و بازوپایان آن را با دو گروه عمده دیگر به نام‌های فورونیدها («کرم‌های نعل اسبی») و بریوزوآها («حیوانات خزه‌ای») تقسیم می‌کنند.

مطالعات مولکولی  که دوره های تکاملی را با استفاده از توالی‌های اسید آمینه بازسازی می‌کنند  با شواهد تشریحی موافق است که براکیوپودها، بریوزوآرها و فورونیدها نزدیک‌ترین خویشاوندان زنده یکدیگر هستند. این گروه به نام Lophophorata به نام اندام تغذیه کننده فیلترشان است.

دکتر لوک پری از دانشگاه آکسفورد، یکی از نویسندگان این مقاله افزود: «ووفنجلا متعلق به گروهی از فسیل‌های کامبرین است که برای درک چگونگی تکامل لوفوفورات‌ها بسیار مهم است. آن‌ها توموتیید نامیده می‌شوند و به لطف این فسیل‌ها، ما توانسته‌ایم بفهمیم که چگونه بازوپایان تکامل یافته و دارای دو پوسته از اجداد با صفحات صدفی مانند زیادی هستند که در یک مخروط یا لوله مرتب شده‌اند».

این تیم متشکل از دیرینه‌شناسانی از دانشگاه بریستول، دانشگاه یوننان، موزه تاریخ طبیعی چنگ‌جیانگ، دانشگاه آکسفورد، موزه تاریخ طبیعی لندن و موزه ملی تاریخ طبیعی در پاریس، نشان می‌دهد که ووفنجلا یک توموتیید کامل اند این به این معنی است که نشان می‌دهد که جد کرمی مورد جستجوی لوفوفورات‌ها چگونه بوده است.

دکتر پری افزود: «وقتی برای اولین بار برای من مشخص شد که این فسیلی که زیر میکروسکوپ به آن نگاه می کنم چیست، نمی توانستم به چشمانم باور کنم».

در حالی که این فسیل پیش‌بینی دیرینه‌شناسی را برآورده می‌کند که اصل و نسب اجدادی لوفوفورات‌ها یک کرم زره‌دار و چابک بوده است، ظاهر آناتومی نرم آن برخی فرضیه‌ها را در مورد اینکه چگونه لوفوفورات‌ها ممکن است با کرم‌های قطعه‌بندی شده مرتبط باشند، مورد توجه قرار می‌دهد.

دکتر وینتر می‌گوید: «زیست‌شناسان مدت‌ها متوجه شده بودند که چگونه بازوپایان دارای حفره‌های بدنی متعدد و جفت، ساختارهای کلیوی منحصربه‌فرد و دسته‌هایی از موها در پشت خود به‌عنوان لارو هستند. این شباهت ها باعث شد تا متوجه شوند که بازوپایان چقدر شبیه کرم های حلقوی هستند».

یکی از نویسندگان به نام  گرگ اجکامب از موزه تاریخ طبیعی گفت: «این کشف نشان می دهد که فسیل ها چقدر می توانند برای بازسازی تکامل مهم باشند».

 با نگاه کردن به فسیل هایی مانند ووفنجلا، می‌توانیم هر دودمان را به ریشه‌های آن ردیابی کنیم، و متوجه می‌شویم که چگونه زمانی کاملاً متفاوت به نظر می‌رسیدند و شیوه‌های زندگی بسیار متفاوتی داشتند. .توموتیید کامبرین که بافت های نرم را حفظ می کند، اصل و نسب متامریک لوفوفورات ها را نشان می دهد.

این یافته‌ها در ژورنال Current Biology  منتشر شد.

 

منبع: biology news
مترجم: مهناز علیرضایی

خروج از نسخه موبایل