مراقبت از کودکان در برابر آسیب حاد کلیوی

 به گزارش سیناپرس اردبیل، آسیب حاد کلیوی (AKI) در هر چهارنوزاد متولد شده طی دوران کودکی ونوجوانی به دلایل متفاوت رخ می دهد. درمان‌ها و روش‌های تشخیصی مختلفی برروی کودکانی که در بیمارستان بستری می‌شوند انجام می‌شود. اغلب نتیجه ابتلا به این بیماری عفونت قابل توجهی است.

حدود 15٪ از کودکان مبتلا به AKI زنده نمی مانند. بسیاری از کودکانی که AKI را تجربه می کنند به درمان دیالیز نیاز خواهند داشت و در معرض خطر بالاتری برای بیماری مزمن کلیوی در مراحل بعدی زندگی قرار دارند.Acute kidney Injury  یا آسیب حاد کلیوی حالتی است که بیمار در مدت زمان کوتاهی دچارعلائم نارسایی کلیه مثل افزایش اوره خون و افزایش غلظت سرمی کراتینین می‌شود.

کلیه نقش بسیار مهمی در دفع مواد زائد و برقراری تعادل آب و الکترولیت ها در بدن دارد. نارسایی این ارگان باعث اختلالات الکترولیتی، تجمع اسید و مود زائد نیتروژنی مثل اوره و کراتینین در بدن خواهد شد.

دکتر باسو نویسنده ارشد این نشریه است که در آن 46 متخصص جهانی مسائل کلیدی در AKI کودکان را شناسایی کرده و دستور کار تحقیقاتی متمرکزی را برای پنج تا 10 سال آینده تعیین می کند.او گفت: «این پروژه یک فریاد برای توجه بیشتر به این بیماری در کودکان است. ما استانداردهایی برای مدیریت بیماری کودکان نداریم و از توصیه های بزرگسالان استفاده کرده ایم. کودکان منحصر به فرد هستند و با هرکدام باید طبق دستورالعمل های خاص خود برخورد کرد».

به منظور بهبود مراقبت و کاهش عوارض و مرگ و میر مرتبط با AKI در کودکان، ما باید بیشتر در مورد جنبه های منحصر به فرد جمعیت کودکان در معرض خطر، نحوه مدرن سازی تشخیص، راه های ترکیب و بهینه سازی درمان ها، اطلاعات بیشتری کسب کنیم.

دکتر باسو، که همچنین استاد اطفال است، گفت که چگونه رشد و سن (مثلاً تفاوت بین نوزادان و نوجوانان) بر این وضعیت گسترده و اهمیت تغذیه، تجمع مایعات و سایر عواملی که مختص کودکان است تأثیر می‌گذارد.

این کار به سازماندهی و همکاری با هم برای ایجاد دستورالعمل‌ها و تحقیقات برای AKI کودکان و سطوح مختلف شدت آن کمک می‌کند، و ما باید تمرین و تحقیق مبتنی بر شواهد را توسعه دهیم تا مراقبت با کیفیت و نتایج بهتر را برای این کودکان به ارمغان بیاوریم. در دهه گذشته محققان داده‌های زیادی را جمع‌آوری کرده‌اند و امید است با روش ها و درمان های جدید راه حلی برای این بیماری پیدا شود.

منبع: medical xpress
مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا