نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

جنین‌‌ها به طعم‌های مختلف واکنش نشان می‌دهند

به گزارش سیناپرس اردبیل، محققان دانشگاه دورهام در شمال شرق انگلیس گفتند این یافته ها اولین شواهد مستقیمی است که نشان می دهد جنین ها قبل از تولد به بوها و مزه های مختلف واکنش متفاوتی نشان می دهند.

تیمی از دانشمندان اسکن 4 بعدی اولتراسوند 100 زن باردار را مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند که نوزادانی که در معرض طعم هویج قرار می‌گیرند، واکنش‌هایی مثل خوشحالی و خنده ازخود نشان می‌دهند. در مقابل، آنهایی که در معرض طعم کلم قرار می‌گیرند، بیشتر پاسخ‌های ناراحتی را نشان می‌دهند.

بیزا اوستون، محقق کارشناسی ارشد، می‌گوید: «تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که جنین ها در رحم می‌توانند چشایی و بویایی داشته باشند، مطالعه ما اولین مطالعه‌ای است که این واکنش‌ها را قبل از تولد مشاهده می‌کند».

در نتیجه، دانشمندان فکر می‌کنند  که  قرار گرفتن مکرر در معرض طعم‌ها قبل از تولد می‌تواند به ایجاد ترجیحات غذایی پس از زایمان کمک کند، که می‌تواند هنگام  تغذیه و شیر دادن مهم باشد.انسان طعم را از طریق ترکیب طعم و بو تجربه می کند.در جنین تصور می شود که این امر ممکن است از طریق استنشاق و بلع مایع آمنیوتیک در رحم اتفاق بیفتد.

پروفسور جکی بلیست، یکی از نویسندگان این پژوهش، از دانشگاه استون، گفت: «می‌توان استدلال کرد که قرار گرفتن در معرض مکرر طعم قبل از تولد ممکن است منجر به ترجیح دادن طعم‌هایی شود که پس از زایمان تجربه می‌شوند».

گام بعدی این است که بررسی کنیم آیا جنین‌ها در طول زمان واکنش‌های «منفی» کمتری نسبت به این طعم‌ها نشان می‌دهند یا خیر، که منجر به پذیرش بیشتر آن طعم‌ها در زمانی که نوزادان برای اولین بار آنها را در خارج از رحم می‌چشند، می‌شود.

این مطالعه که در مجله Psychological Science منتشر شد، شامل دانشمندان آزمایشگاه تحقیقات جنین و نوزادان دورهام و دانشگاه آستون در بیرمنگام، مرکز انگلستان بود. تیمی از مرکز ملی تحقیقات علمی در بورگوندی، فرانسه نیز در این کار مشارکت داشتند. تیم های محققین معتقدند این یافته ها می تواند درک رشد گیرنده های چشایی و بویایی انسان و همچنین ادراک و حافظه را عمیق تر کند.

 

منبع: medical xpress
مترجم: مهناز علیرضایی

خروج از نسخه موبایل