نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ثبت نمایی حیرت انگیز از نپتون

به گزارش سیناپرس اردبیل، نپتون هشتمین سیاره منظومه خورشیدی ودورترین سیاره شناخته شده می‌باشد. نپتون و سیاره کوتوله پلوتو تنها سیاره هایی هستند که از زمین با چشم غیر مسلح رویت نمی‌شوند. تلسکوپ فضایی جیمزوب نپتون را با جزئیات فوق العاده ای مورد بررسی قرار داده است. تصویر جدید حلقه های سیاره، قمر های آن و نوارهای گرمایی اطراف آن را نشان می‌دهد.

معمولا همه انسان های روی کره زمین این سیاره را به رنگ آبی می‌شناسند. این رنگ را گاز متان حاضر در جو نپتون که رنگ سرخ را جذب می‌کند و آبی حاصل از طیف نوری خورشید که بازتابیده می‌شود پدید می‌آورد. بنابرین این سیاره وقتی در این طول موج ها مشاهده می‌شود، به رنگ درخشان در می‌آید.

درخشان ترین مناطق، ابرهای یخی در ارتفاعات جو هستند که قبل از جذب متان، نور خورشید را منعکس می‌کنند. تصویر جدید همچنین دو حلقه درخشان نپتون و همچنین دو حلقه کم نورتر آن را نشان می‌دهد. حلقه هایی که پر از گردو غبار هستند، باعث می‌شود آنهارا تیره تر و سخت تر از حلقه هایی که درخشان و یخی مانند هستند تشخیص داد.

سه دهه از آخرین باری که ما این حلقه های غبار آلود را دیده ایم می‌گذرد و این بار است که به کمک تلسکوپ جیمزوب آن را در مادون قرمزمشاهده می‌کنیم. آخرین بار که کم نور ترین حلقه های نپتون مشاهده شده بود زمانی بود که فضاپیمای وییجر ناسا در سال  1989از کنار زحل عبور کرد.

هشت قمر نپتون درتصویر به صورت لکه های نوری قابل مشاهده است که درخشان ترین آن ها بزرگ ترین قمر است. تلسکوپ جیمزوب برجسته ترین قمررا تریتون نام گذاری کرده است که به دلیل خاصیت بازتابندگی شدی ورقه های یخی نیتروژن که آن را پوشانده اند، به رنگ سبز وآبی دیده می‌شود.

 

منبع:new scientist
مترجم: مهناز علیرضایی

خروج از نسخه موبایل