نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

برگزاری جشنواره ملی پژوهش دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی

به گزارش سیناپرس اردبیل، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: طبق تمهیدات به عمل آمده، بیست و سومین کنگره ملی سالیانه و نهمین کنگره بین‌المللی پژوهشی دانشجویان علوم پزشکی به میزبانی اردبیل برگزار می‌شود.

دکتر فرهاد پورفرضی اظهار کرد: رشد و توسعه علمی کشور در گرو تلاش‌های شبانه‌روزی پژوهشگران این عرصه رقم خورده و به دنبال ارج نهادن به مسئله پژوهش در بین دانشجویان علوم پزشکی تصمیم به برگزاری کنگره ملی سالیانه پژوهشی علوم پزشکی شده که تاکنون این کنگره ۲۲ دوره به صورت داخل کشور و ۸ دوره به صورت بین‌المللی بوده است.

به گفته وی از بین ۸ دانشگاه که کاندید برگزاری کنگره شده بودند، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اکثریت آرا انتخاب و ۷ ماه قبل این میزبانی به صورت رسمی اعلام و رئیس کنگره و تیم برگزار کننده انتخاب شدند و اردبیل میزبان بیست و سومین دوره کنگره ملی سالیانه و نهمین کنگره بین‌المللی پژوهشی دانشجویان از ۵ تا ۸ مهرماه خواهد بود.

سرپرست علمی کنگره یادآور شد: این کنگره با حضور بیش از ۷۰۰ نفر میهمان برگزار می‌شود به طوری  که انتظار داریم اردبیل و سرعین میزبان خوبی برای میهمان این کنگره باشد تا حوزه گردشگری نیز بتوانیم ظرفیت های استان را معرفی کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با بیان اینکه فراخوان این کنگره در اسرع وقت به کلیه دانشگاه‌ها ارسال شده است به طوری که بیش از ۱۸۹۴ خلاصه مقاله پذیرش تاکنون شده که به نوبه خود کم سابقه بوده است.

وی همچنین یادآور شد: طبق اطلاع‌رسانی‌های به عمل آمده از ۵ کشور جمهوری آذربایجان، ترکیه، فنلاند و ازبکستان شرکت کننده وجود دارد که بعد از داوری ۷۱۷ مقاله برای حضور در کنگره انتخاب شده است که به صورت سخنرانی و پوستر و ارائه خواهد بود.

دکتر پورفرضی با اشاره به اینکه در کنار این کنگره برای اولین بار در سطح کشور جشنواره ملی پژوهش و فناوری دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد:   نفرات برتر در بحث حقیقی و حقوقی انتخاب می‌شود به طوری که در حال حاضر تاکنون ۱۰۰۰ دانشجو برای این جشنواره رزومه ارسال کرده‌ و در نهایت دانشجو و دانشگاه های برتر انتخاب خواهند شد.

وی اظهار کرد: بستر مهم برگزاری این کنگره ایجاد فرصت و زمینه لازم برای دانشجویان و متخصصان پزشکی با هدف اشتراک‌گذاری یافته‌ها و ارتقای دانش علمی است و هدف از برگزاری جشنواره دستیابی به ایده‌های نوین بین پژوهشگران است تا دانشجویان و استاد به سمت پژوهش سوق یابند.

سرپرست علمی کنگره گفت: در بخش پژوهشی و فناورانه نیز دریافت مقالات با محوریت مختلف بوده که ۷۱۷ مورد پذیرش و در کنار آن با توجه به شعار سال محوریت تجاری سازی و ایده‌سازی در حوزه سلامت انتخاب شد که ۶۰ ایده از کشور دریافت و داوری و ۸ مورد با داوری چهار نفر به صورت برتر انتخاب شد.

دکتر پورفرضی افزود: در بخش بین‌المللی نیز تعاملات خوبی صورت گرفته و مقالات از کشورهای دیگری نیز ارائه و داور و تعدادی پذیرش شده است.

به گفته پورفرضی کارگاه‌ها در راستای توانمندسازی مهارت پژوهشی، مقاله، پروپزال و شرکت‌های دانش‌بنیان برگزار می‌شود و در نتیجه اتفاقی که رقم می‌خورد پنل‌های انتقال تجربه است که از ظرفیت اساتید و دانشجویان دارای تجربه در این زمینه استفاده خواهد شد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل در ادامه به وضعیت پژوهشی استان اشاره و گفت: رتبه‌بندی از لحاظ پژوهشی در سال ۲۰۲۰ انجام یافته که استان اردبیل از ۶۰ مورد دانشگاه رتبه ۲۸ را کسب کرده است و طبق برآوردها و تحقیقات به عمل آمده بی‌شک این رتبه ارتقا خواهد یافت و با توجه به اینکه رتبه‌بندی سه تیپ دارد اردبیل توانسته در تیپ دو و رتبه پنجم قرار بگیرد.

دکتر پورفرضی اظهار کرد: انتخاب برگزاری این کنگره براساس وضعیت پژوهشی نیست و شرایط منطقه و امکانات دانشگاه و کمیته برگزاری این کنگره است و نظر وزارتخانه این است که برنامه‌ها در دانشگاه‌های علوم پزشکی ادامه‌دار باشد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل افزود: برگزاری این کنگره دانشجویی است و چالش‌ها با همکاری دانشجویان همراه خواهد بود که میزبانی خود از این کنگره به بهترین نحو انجام یابد.

 

خبرنگار: سمیه درازی

خروج از نسخه موبایل