نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مرگ دوزیستان عامل مهم افزایش بیماری مالاریا است

 به گزارش سیناپرس اردبیل، یک بیماری قارچی پوستی در دوزیستان باعث کاهش شدید تعداد قورباغه‌ها و دوزیستانی شد که لارو پشه را می‌خوردند. این اتفاق به حشرات اجازه رشد و گسترش مالاریا را داد. ازبین رفتن جمعیت بسیاری از قورباغه ها، وزغ ها و سمندرها باعث افزایش شدید موارد مالاریا در کاستاریکا و پاناما شد.

دوزیستان تعداد زیادی لارو پشه را می خورند و این حشرات که توسط دوزیستان خورده می‌شدند مسئول انتشار بیماری مالاریا هستند. قورباغه ها و چندین گونه دوزیست دیگر در بسیاری از نقاط جهان به دلیل ورود یک بیماری قارچی پوستی ناشی از Batrachochytrium dendrobatidis، که به عنوان قارچ Bd یا chytrid نیز شناخته می شود، دچار یک فروپاشی فاجعه بار از نظر تعداد شده اند.

اگرچه به نظر می رسد برخی از گونه های قورباغه ها و وزغ ها در برابر این قارچ مقاومت می کنند، اما ممکن است 200 گونه از 7800 گونه جهان منقرض شوند.

این قارچ برای اولین بار در اوایل دهه 1980 به شمال غربی کاستاریکا رسید و در جنوب و شرق گسترش یافت و سپس در دهه 2000 از طریق پاناما به سمت شرق حرکت کرد. مدت کوتاهی پس از ورود این قارچ، موجی از مالاریا در هر دو کشور مشاهده شد، به عنوان مثال، پاناما شاهد افزایش پنج برابری موارد بیماری بود.

 تیم اسپرینگ‌بورن از داده‌هایی استفاده کرد که توسط شهرستان‌ها جمع‌آوری شده بود تا امواج مالاریا را در دو کشور آمریکای مرکزی ردیابی کنند. این نشان داد که چند سال پس از شروع مرگ دوزیستان درهرمنطقه، موارد مالاریا شروع به افزایش کردند.

 افزایش موارد مالاریا به دلیل مرگ و میر دوزیستان معادل یک دوم تا دو سوم کل افزایش این بیماری در دو کشور بود. به گفته اسپرینگبورن، افزایش بارندگی نیز به افزایش موارد کمک کرد.

 او می گوید که اقدامات پیشگیرانه مانند سم پاشی حشره کش در نهایت به سرکوب عفونت مالاریا کمک کرد.

 

منبع:new scientist
مترجم: مهنازعلیرضایی

خروج از نسخه موبایل