افزایش ۳۰ درصدی تولید گندم در اردبیل

به گزارش سیناپرس اردبیل، نادر تقی‌زاده، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان  اردبیل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خرید تضمینی گندم با قیمت مناسب باعث افزایش تولید این محصول استراتژیک و مهم شده است و در حال حاضر ۲۳۲ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده و سیلوها همچنان آماده خرید گندم از کشاورزان هستند.

این مقام مسئول افزود: هنوز تابه‌حال پول خرید گندم به بهره‌برداران پرداخت نشده است و.اگر مطالبات کشاورزان بموقع پرداخت نشود احتمال اینکه کشاورزان در سال آتی میل و رغبتی به کشت این محصول نداشته باشند، بیشتر است.

وی با اشاره به خشکسالی سال زراعی افزود: خسارت ناشی از خشکسالی به کشاورزان دیم‌کار استان تا کنون پرداخت نشده است و کشاورزان خسارت‌دیده به‌گونه‌ای با تنگناهای مالی روبرو شده‌اند که حتی قدرت خرید بذر برای کشت‌وزرع سال آتی را نیز ندارند.

تقی‌زاده افزود: می‌بایست تمهیداتی اندیشیده شود تا هرچه سریع‌تر نسبت به پرداخت خسارت به این دسته از کشاورزان اقدام شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به قابلیت‌ها و توانمندی‌های استان در بخش دام نیز افزود: استان اردبیل علاوه بر تأمین نیاز داخلی خود در تولید گوشت مرغ، مازاد تولیدات استان به استان‌های آذربایجان شرقی و قم و قزوین و … صادر  می‌کند.

وی بیان کرد: در استان سالانه ۱۰ میلیون جوجه یکروزه تولید می‌شود که ۲ و نیم‌میلیون قطعه آن نیاز داخل استان بوده و مابقی به دیگر استان‌ها حتی استان خراسان نیز صادر می‌شود.

به گفته عضو شورای اداری استان اردبیل، باید بسترهای لازم برای صادرات گوشت مرغ به خارج از کشور فراهم شود تا بدین‌وسیله بتوانیم از واحدهای مرغداری حمایت کنیم.

تقی‌زاده اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که تولیدکنندگان گوشت مرغ با آن مواجه هستند کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است و اعطای تسهیلات با مدت پرداخت حداکثر ۹ماهه گره‌ای از مشکلات مالی واحدهای تولید گوشت مرغ  باز نمی‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به قابلیت‌ها و توانمندی‌های استان در تولید محصولات گلخانه‌ای افزود: زیرساخت‌های لازم برای اجرای سازه‌های گلخانه‌ای در سطح ۱۶۰۰ هکتار فراهم شده است که هم اکنون ۲۰۰ هکتار از این طرح به مرحله بهره‌برداری رسیده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: مشکل کلیدی و اساسی که در راستای سیاست گسترش گلخانه‌ها وجود دارد این است که قیمت تمام شده اجرای یک هکتار سازه گلخانه‌ای بالاست. به‌گونه‌ای که هزینه احداث یک هکتار آن ۱۳ میلیارد تومان هزینه در بردارد.

وی گفت: انتظاری که از مسئولین و دست‌اندرکاران داریم این است که تمهیداتی را اتخاذ نمایند تا قیمت تمام شده سازه‌های گلخانه‌ای کاهش یابد تا سرمایه‌گذاران بتوانند در این  بخش سرمایه‌گذاری نمایند.

وی افزود: مشکل دیگری که در این بخش وجود دارد این است که عملیات بسته‌بندی و جمع‌آوری و سورتینگ به‌صورت سنتی است و باید بستر لازم برای برداشت و سورتینگ مکانیزه در این بخش فراهم شود و با راه‌اندازی پایانه‌های صادراتی محصولات گلخانه و حمایت  شرکت‌های بیمه شاهد رشد و شکوفایی بیش‌ازپیش در این بخش باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا