نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نوزادان صداهای مختلف را چگونه تشخیص می‌دهند؟

به گزارش سیناپرس اردبیل، محققان هنوز در تلاشند تا بفهمند نوزادان چگونه قادر به تمایز انواع صداها از یک دیگرهستند. یکی از راه های آسان برای مشاهده این پاسخ، ایجاد محرک شنوایی برای نوزادان می‌باشد. اگر کودکی فاقد پاسخ استارتل است، باید سریعا مورد بررسی شنوایی قرار بگیرد.

نوزادان با شنوایی هنجار در سنین 4 تا16 ماه، دارای رفتارهای شنوایی قابل پیش بینی هستند. این پاسخ ها به واسطه سیگنال های اکوستیکی آهسته یا صداهای ساده ایجاد می‌شود.کودکان در یک ماهگی نمی‌توانند به گفتار پاسخ دهند اما توانایی تمایز بین صداهای گفتاری مشابه را دارد. برخی از تفاوت ها بین صداهای گفتاری در کلمات می‌تواند معانی کلمات را تغییر دهد که نوزادان قادر به تشخیص آن ها هستند. به عنوان مثال، در زبان انگلیسی، حروف b و d متضاد هستند، زیرا تغییر b در "ball" به d آن را به یک کلمه متفاوت، "doll" تبدیل می کند.

مقاله اخیر در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (PNAS) توسط دو زبانشناس دانشگاه مریلند، بینش جدیدی در مورد این موضوع ارائه می دهد، که درک بهتر نحوه یادگیری زبان مادری توسط نوزادان ضروری است. تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد که توانایی نوزاد در تفسیر تفاوت‌های صوتی ناشی از زمینه‌هایی باشد که صداهای مختلف در آن رخ می‌دهند. برای مدت طولانی، محققان بر این باور بودند که تفاوت های آشکاری بین نحوه تلفظ صداها مانند مصوت های کوتاه و بلند در ژاپنی وجود دارد.  با این حال، اگرچه تلفظ ا صداها درگفتار دقیق ژاپنی متفاوت است، اما تشخیص آن اغلب مبهم است.

Kasia Hitczenko، نویسنده اصلی مقاله، می‌گوید: «این یکی از اولین حساب‌های یادگیری آوایی است که نشان می‌دهد نوزادان می‌توانند یاد بگیرند کدام ابعاد آکوستیک متضاد هستند». کارهیتچنکو که داری مدرک دکترای زبان شناسی از دانشگاه مریلند است نشان می دهد که نوزادان می توانند صداهای آکوستیک را بر اساس سرنخ های زمینه ای، تشخیص دهند. دانشمندان این زمینه های آوایی مختلف را در انواع زبان های ژاپنی، فرانسوی و…بررسی کردند و به سرنخ هایی از تغییر صداها در هر زبان رسیدند.

به عنوان مثال در زبان ژاپنی، آنها دریافتند که تغییر آوایی  مصوت به طور مشخص در زمینه‌های مختلف متفاوت است، زیرا برخی از زمینه‌ها حروف صدادار کوتاه‌تری دارند، در حالی که بافت‌های دیگر مصوت های  بلندتری دارند. یا  در زبان فرانسه، تغییر آوایی چندان زیاد نبود ومصوت ها درهمه زمینه ها مشابه بودند.عکس العمل هایی که کودکان نسبت به محرک ها ی شنوایی از خود نشان می‌دهند طیف وسیعی از پاسخ ها از قبیل برانگیختگی، حرکات بدن، گریه کردن، توقف را شامل می‌شود.   

نائومی فلدمن، یکی از نویسندگان، می‌گوید: «ما معتقدیم که این کار توضیح قانع‌کننده‌ای درباره نحوه یادگیری تضادهای گفتاری زبان توسط نوزادان ارائه می‌کند و نشان می‌دهد که سیگنال لازم در گفتار وجود دارد ».  

منبع:medical xpress
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل