نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دیر خوابیدن خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد

  به گزارش سیناپرس اردبیل و به نقل از مدیکال اکسپرس الگوهای فعالیت و چرخه خواب ما می تواند بر خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت نوع 2 و بیماری قلبی تأثیر بگذارد.

تحقیقات جدید منتشر شده در Experimental Physiology نشان می‌دهد که چرخه‌های بیداری و خواب باعث تفاوت‌های متابولیکی می‌شوند و ترجیح بدن ما را برای منابع انرژی تغییر می‌دهند. محققان دریافتند افرادی که دیرتر می‌خوابند، چربی سوزی کم تری دارند به این معنی که چربی ها ممکن است در بدن تجمع یابند و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهند.

 تفاوت های متابولیک به این معنا است که هر گروه چقدر می تواند از انسولین برای جذب گلوکز توسط سلول ها برای ذخیره سازی و استفاده از انرژی استفاده کند. افرادی که ترجیح می دهند صبح ها فعالیت داشته باشند بیشتر از چربی به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کنند. افرادی که دیر می‌خوابند درهنگام استراحت و در حین ورزش از چربی کمتری برای تامین انرژی استفاده می کنند.

 محققان دانشگاه راتگرز، نیوجرسی، ایالات متحده آزمایشی انجام دادند که طی این آزمایش شرکت کنندگان به مدت یک هفته تحت نظر قرار گرفتند تا الگوهای فعالیت آنها در طول روز ارزیابی شود.  محققان هر دو نوع افراد را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که سحرخیزان که شب زود می‌خوابند نسبت به افرادی که شب ها دیرمی‌خوابند از چربی بیشتری برای انرژی در زمان استراحت و در حین ورزش استفاده می کنند.

از طرفی گروه سحرخیزان به انسولین حساس تر بودند.  در صورتی که افراد دیر خواب نسبت به انسولین مقاوم هستند، به این معنی که بدن آنها به انسولین بیشتری برای کاهش سطح گلوکز خون نیاز دارد و بدن آنها کربوهیدرات ها را به عنوان منبع انرژی بر چربی ها ترجیح می دهد که این نشان دهنده خطر بیشتر دیابت نوع 2 یا بیماری قلبی است.

پروفسور استیون مالین، نویسنده ارشد از دانشگاه راتگرز، گفت: «تفاوت در متابولیسم چربی بین دو گروه  نشان می دهد که ریتم شبانه روزی بدن ما (چرخه بیداری/خواب) می تواند بر نحوه استفاده بدن از انسولین تأثیر بگذارد و توانایی پاسخ دادن به هورمون انسولین پیامدهای عمده ای برای سلامتی ما دارد».

دانشمندان همچنین دریافتند که افرادی که زود می‌خوابند و سحر خیز هستند از نظر بدنی فعال‌تر هستند و سطح آمادگی جسمانی بالاتری نسبت به افراد دیر خواب دارند که در طول روز بی‌تحرک‌تر هستند.

منبع:medical xpress
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل