نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

شناسایی نارسایی‌های قلبی از طریق نشانگر زیستی

به گزارش سیناپرس اردبیل، نارسایی قلبی شرایطی است که دلایل زیادی دارد و منجر به ناتوانی قلب در پمپاژ خون کافی برای پاسخگویی به نیازهای بقیه بدن می شود. وقتی که قلب دچار نارسایی می‌شود، اغلب بزرگتر می شود و دستخوش تغییرات دیگری می شود که منجر به ضعیف شدن بیشتر می شود.

موارد خفیف معمولاً با داروها و تغییرات سبک زندگی کنترل می شوند، اما به طور کلی، نارسایی قلبی پیشرونده است و باعث کاهش قابل توجه طول عمر می‌شود. نارسایی قلبی در ایالات متحده بیش از 6 میلیون نفر را در هر زمان تحت تاثیر قرار می دهد و یکی از شایع ترین علل مرگ و میر ذکر شده است.

در این مطالعه، محققان سطح اندوتروفین خون را به عنوان یک نشانگر زیستی پیش آگهی بالقوه برای HFpEF بررسی کردند. محققان ابتدا سطح اندوتروفین را در نمونه های خون گرفته شده از 205 بیمار HFpEF در ابتدای کارآزمایی بالینی قبلی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها بیماران را با توجه به سطح اندوتروفین خونشان به سه طبقه تقسیم کردند و نحوه عملکرد آنها را در آزمایش مقایسه کردند.

طی یک دوره پیگیری چهار ساله، بیمارانی که در بالاترین سطح سه‌گانه، در مقایسه با آن‌هایی که در پایین‌ترین سطح قرار داشتند، چندین برابر بیشتر در معرض خطر حمله قلبی، بستری شدن در بیمارستان برای مدیریت نارسایی قلبی یا مرگ به هر علت قلبی عروقی بودند.

محققان سپس اندوتروفین را در نمونه های مطالعات اضافی اندازه گیری کردند و نتایج مشابهی را در تجزیه و تحلیل پنج گروه دیگر HFpEF یافتند. شاید مهم‌تر از همه، آن‌ها این بود که تشخیص دادند سطوح اندوتروفین در مقایسه با دو شاخص پیش‌آگهی دیگر که قبلاً استفاده می‌شدند، پیش‌بینی‌کننده بهتری برای نتایج شدید HFpEF است.

 

منبع:medical xpress
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل