نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

واکسن فعلی برای ریشه‌کن کردن سرخک کافی نیست

به گزارش سیناپرس اردبیل، سرخک یک عفونت دوران کودکی است که در اثر نوعی ویروس ایجاد می‌شود. سرخک که به آن روبلا هم کفته می‌شود، می‌تواند برای کودکان کوچک جدی و حتی کشنده باشد. در حالی که به دلیل وجود واکسن سرخک، میزان مرگ و میر در سراسر جهان رو به کاهش است. این بیماری هنوز در سال بیش از 10 هزار نفر را که اکثرا زیر پنج سال هستند می‌کشد.علیرغم کاهش قابل توجه تعداد موارد جدید سرخک و سرخجه در سراسر جهان، هنوز هم امکان انتقال بیماری وجود دارد و به طور کامل حذف نشده است.

 امی وینتر، سرپرست تیم تحقیق، استادیار اپیدمیولوژی و آمار زیستی در کالج بهداشت عمومی UGA می گوید: «سرخک یکی از مسری ترین عفونت های تنفسی است و به سرعت حرکت می کند، بنابراین کنترل آن سخت است».اگر شخصی در خانواده یا اطراف شما به بیماری سرخک مبتلا شده است، از آن جایی که سرخک از حدود چهار روز قبل و بعد از پدیدار شدن بسیار واگیردار است، افراد مبتلا نباید در این مدت به فعالیت هایی برگردند که در آن ها با افراد دیگر در ارتباط هستند.

 دانشمندان با استفاده از چهار مدل انتقال بیماری و یک مدل فرعی، گروه‌های مدل‌سازی نرخ سالانه بیماری سرخک و سرخجه را برای دو سناریو واکسیناسیون پیش‌بینی کردند. که هر دو سناریو واکسیناسیون از دو رویکرد غالب واکسیناسیون روتین به عنوان بخشی از برنامه های ایمن سازی دوران کودکی و کمپین های واکسیناسیون سراسری استفاده می کنند. اولین سناریوی واکسیناسیون به پوشش واکسیناسیون و کمپین های خود در آینده ادامه می دهد.  دومین سناریوی واکسیناسیون به طور بهینه پوشش واکسیناسیون را در طول زمان بهبود می‌بخشد.

 

منبع: new atlas
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل