نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرخه نفوذ نانوپلاستیک‌ها از گیاه تا بدن انسان

به گزارش سیناپرس اردبیل، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این ذرات می‌توانند از مسیرهای دیگر، ازطریق خشکی از گیاهان و حشرات وارد زنجیره غذایی شوند.

برای این مطالعه، دانشمندان دانشگاه فنلاند شرقی با کشت کاهو در خاک حاوی ذرات پلی استایرن با عرض 250 نانومتر و پلی وینیل کلراید (PVC) شروع کردند.این پلاستیک ها به این دلیل انتخاب شدند که درصد زیادی از زباله های پلاستیکی موجود در محیط را تشکیل می دهند. پس از 14 روز، گیاهان رشد کردندو توسط لارو مگس سیاه تغذیه شدند.

هنگامی که لاروها به مدت پنج روز از کاهو تغذیه کردند، به نوبه خودتوسط ماهی آب شیرین طی پنج روز دیگر تغذیه شدند. سپس برخی از گیاهان، لارو و ماهی های آب شیرین تشریح و از طریق میکروسکوپ الکترونی مورد بررسی قرار گرفتند.

 مشخص شد که هر دو نوع نانوذرات ابتدا توسط ریشه گیاهان جذب شده و در برگ ها تجمع می یابند. هنگامی که آن برگ ها توسط لارو خورده شد، برخی از ذرات به بدن لارو منتقل شدند. سپس نانوذرات راه خود را از لارو به بدن ماهی باز کردند. لازم به ذکر است که نه کاهو، نه لارو و نه ماهی هیچ واکنش نامطلوبی به جذب نانوذرات نشان ندادند.

با این حال، مطالعات دیگر نشان داده‌اند که حداقل، نانوذرات پلاستیکی ممکن است پاتوژن‌ها را از محیط‌های آلوده جمع‌آوری کنند، سپس آن عوامل بیماری‌زا را به گیاهان یا حیوانات منتقل کنند.

 دکتر فاضل مونیخ، نویسنده ارشد مقاله در مورد این مطالعه گفت:«نتایج ما نشان می دهد که کاهو می تواند نانوپلاستیک ها را از خاک گرفته و به زنجیره غذایی منتقل کند.  این نشان می دهد که وجود ذرات پلاستیکی ریز در خاک می تواند با خطر بالقوه سلامتی برای گیاهخواران و انسان همراه باشد».
با این حال، تحقیقات بیشتر در مورد این موضوع مورد نیازمی باشد.  

 

منبع:new atlas
مترجم: مهناز علیرضایی

خروج از نسخه موبایل