نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تشخیص علائم اولیه سرطان به کمک تصویربرداری از تراکم غدد پستانی

به گزارش سیناپرس اردبیل، سرطان سینه هنگامی آغاز می‌شود که رشد سلول ها از کنترل خارج شود.سلول های سرطانی پستان معمولا توموری را تشکیل می‌دهند که به واسطه اشعه ایکس دیده می‌شود یا به صورت توده احساس می‌شود.

یسیلا فورث،پزشک و پروفسورانکولوژی ونویسنده مسئول این مقاله می‌گوید: «داشتن وسیله‌ای برای ارزیابی دقیق تراکم غدد پستانی در موش‌ها، یک پیشرفت مهم تحقیقاتی است». این روش برخلاف برخی روش‌های مورد استفاده در مطالعات قبلی، این مزیت را دارد که در تمام سنین موش‌ها و تمام شکل‌های غدد پستانی قابل استفاده است.

یک برنامه کامپیوتری تحلیلی ابتکاری که توسط برندان رونی، دانشمند جورج در آزمایشگاه Furth توسعه داده شد، امکان مرتب‌سازی بافت غدد پستانی را به کمک  ارزیابی تصویربرداری فراهم کرد. رونی وقتی غدد پستانی را مورد آزمایش قرار داد متوجه شد که با افزایش سن و افزایش احتمال ابتلا به سرطان، برجستگی ها آشکارتر می شوند. برجستگی های پستانی نشان دهنده مجاری هستند که شیر و سایر مایعات را حمل می کنند.

رونی می‌گوید: «در ارزیابی‌هایی که ما انجام دادیم، برنامه تصویربرداری ما نه تنها به درجه بالایی از دقت در تشخیص منجرمی‌شود، بلکه به صورت رایگان در دسترس است و استفاده از آن آسان است».

دانشمندان بر این باورند که مطالعات آینده نیاز به اصلاح و ساده‌سازی رویکرد تحقیقاتی خود در موش‌ها دارد، از جمله اندازه‌گیری‌های تراکم بهتر که می‌تواند طبقه‌بندی نمونه‌ها را به احتمال زیاد با خطر کمتر سرطان ممکن کند.

منبع:medical xpress
مترجم:مهناز علیرضایی

خروج از نسخه موبایل