رگ خواب نوزادان پیاده‌روی در آغوش مادر است

به گزارش سیناپرس اردبیل، بسیاری از والدین از گریه نوزادان رنج می‌برند و این موضوع به ویژه برای والدین بی تجربه مسئله بسیار بزرگی است که می تواند منجر به استرس والدین و حتی بدرفتاری با نوزاد شود.

همه ما می‌دانیم نوزادانی که  تازه به دنیا می‌آیند بسیار گریه می‌کنند و آرام کردن آن ها کار بسیار دشواری است. برخی ازعادت های مادرانه مانند در آغوش گرفتن، قنداق کردن و آواز خواندن به نظر می رسد که نوزاد را آرام می‌کند اما در بعضی اوقات این فعالیت ها پاسخگو نیستند.

اکنون دانشمندان ژاپنی ادعا می‌کنند که بالاخره به راه حل اساسی و راز موفقیت این موضوع پی برده اند.براساس این تحقیقات، پنج دقیقه پیاده روی در حین آغوش گرفتن نوزاد، کلید خوابیدن نوزادان است.این روند باعث تغییرات فیزیولوژیکی از جمله کند شدن ضربان قلب نوزاد می شود.

بر اساس تحقیقات دانشمندان حمل نوزادان حیوانات هم باعث آرامش نوزادان آن ها می‌شود. دکتر کورودا و همکارانش یک «واکنش حمل‌» را درنوزادان موش‌های مضطرب را شناسایی کردند که در آن هنگام با حمل توسط مادرشان آرام می‌شوند. این پدیده که در سگ ها و میمون ها نیز دیده می شود، مجموعه ای پیچیده از فرآیندهای بیولوژیکی است.

در این روند والدین نوزادان را جابجا می‌کنند و در آغوش می‌گیرند و نوزاد احساس آرامش می‌کند. محققان مشاهده کردند که وقتی این حیوانات نوزادان خود را بلند می کنند و شروع به راه رفتن می کنند، بدن بچه های آنها مطیع می شود و ضربان قلب آنها کند می‌گردد.

 چندین آزمایش دیگر بر روی نوزادان انسانی انجام شد. در آزمایش‌هایی که شامل 21 نوزاد بود، تغییرات در ضربان قلب نوزادان  و رفتار مادرانشان با انجام فعالیت‌های مختلف جهت آرام کردن کودک مقایسه شد. اینها شامل حمل، هل دادن در کالسکه و نگه داشتن در آغوش به هنگام نشستن بود.

در این آزمایش  نوزادان کلاهک EEG (الکتروانسفالوگرام) داشتند. در این کلاهک دیسک های کوچک فعالیت الکتریکی را اندازه گیری می کردند وداده ها زمانی که آنها گریه می کردند، آرام، بیدار یا خواب بودند، ثبت می شد. طبق آزمایش هنگامی که مادر در حالی که نوزاد را در آغوش دارد  راه می رفت، نوزادان گریان آرام می گرفتند و ضربان قلب آنها در عرض 30 ثانیه کاهش می یافت.

حرکت کردن در حین به آغوش گرفتن اثرات آرام بخش زیادی در مغز نوزاد دارد. این اثر زمانی آشکارتر بود که حرکات و به آغوش نگه داشتن به مدت پنج دقیقه ادامه یابد. طبق آزمایش بسیاری از نوزادان دیگر به گریه کردن ادامه ندادند و تقریبا نیمی از آنها به خواب رفتند. اما زمانی که مادران سعی کردند نوزادان خواب آلود خود را بخوابانند، بیش از یک سوم آنها در عرض 20 ثانیه دوباره هوشیار شدند.   

دکتر کورودا می‌گوید: «بسیاری از ما به‌طور شهودی به توصیه‌های دیگران در مورد فرزندپروری گوش می‌دهیم، بدون اینکه روش‌ها را با علم دقیق آزمایش کنیم. ما برای درک رفتارهای یک نوزاد به علم نیاز داریم». هاونز، مالک بنیانگذار مرکز مدیریت خواب کودکان می گوید:«راز واقعی خواب طولانی‌تر نوزادان این است که به آنها بیاموزیم که مستقل بخوابند».  

 

منبع:study find
مترجم: مهناز علیرضایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا