نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آغاز به کار کنفرانس صیانت از منابع طبیعی و محیط‌ زیست

به گزارش سیناپرس اردبیل دکتر اسماعیل چمنی سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی روز گذشته در مراسم افتتاحیه این کنفرانس گفت: این دانشگاه به همراه سایر دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی اهتمام ویژه‌ای برای صیانت از محیط‌زیست و منابع طبیعی دارد.

وی با بیان اینکه برداشت آب‌های زیرزمینی، آلودگی هوا، آب‌وخاک، ریزگردها و … بر کیفیت زندگی اثر می‌گذارد، اظهار کرد: ما انسان‌ها تعادل و توازن طبیعت را برهم زده‌ایم و اثرات مخرب زیست‌محیطی ایجاد کرده‌ایم.

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه به‌شدت نیازمند تغییر نگرش و تغییر در رفتار فردی و اجتماعی نسبت به محیط‌زیست و منابع طبیعی هستیم، ادامه داد: باید برای صیانت از محیط‌زیست و منابع طبیعی و فرهنگ‌سازی در این زمینه به‌صورت جهادگونه عمل کنیم وگرنه در آینده با مشکلات و چالش‌هایی مانند زمین‌های لم‌یزرع، بیابان، خشکسالی و … مواجه خواهیم شد.

چمنی اضافه کرد: این کنفرانس با اهداف فراهم‌سازی بستر مناسب برای انتقال اندیشه‌ها، فناوری‌ها و تجربه‌های محققان، خبرگان و مدیران کشورهای مختلف، تبیین ضرورت توسعه و ترویج صحیح فرهنگ و مدیریت نوین منابع طبیعی و محیط‌زیست، ایجاد هم‌سویی و هماهنگی بین مسئولان اجرایی، مدیران، متخصصان و پژوهشگران، بسترسازی برای شناخت اصولی و گسترده متقابل صنعت و دانشگاه، کمک به ایجاد فرهنگ مصرف بهینه منابع و امثالهم برگزار می‌شود.

کمال‌الدین میرجعفریان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل هم گفت: در حوزه صیانت از محیط‌زیست و منابع طبیعی دو مقوله وجود دارد که سیاست‌گذاری‌ها و راهبردهای تدوین شده در سطح کلان و خود انسان و نحوه نگرش این دو مقوله هستند.

وی با بیان اینکه اگر خود فرد به صیانت از محیط‌زیست و منابع طبیعی پایبند نباشد همه برنامه‌ها ابتر می‌ماند، ادامه داد: در این حوزه نیازمند آسیب‌شناسی هستیم و تا زمانی که آسیب‌شناسی نکرده و آسیب‌ها را نشناسیم نتیجه نمی‌گیریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل با بیان اینکه باید سیاست‌گذاری‌ها در حوزه منابع طبیعی و محیط‌زیست از دل این‌گونه کنفرانس‌ها به دست آید، اظهار کرد: مدیریت پسماند باید به‌صورت تلفیقی انجام شود و در آن علم و عمل باهم تلفیق شوند تا منجر به نتیجه بشود.

میرجعفریان با بیان اینکه برای صیانت از محیط‌زیست و منابع طبیعی نیازمند برنامه جامع و اثربخش هستیم، بیان کرد: این برنامه باید از دل همایش‌های علمی و پژوهشی بیرون بیاید.

خروج از نسخه موبایل