نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف مواد معدنی جدید و یک منبع انرژی احتمالی درماه

 به گزارش سیناپرس اردبیل، Changesite نوعی کریستال ستونی شفاف بی رنگ است که از تجزیه و تحلیل ذرات بازالت ماه توسط یک تیم تحقیقاتی از موسسه تحقیقات زمین شناسی اورانیوم پکن، یکی از شرکت های تابعه چین، کشف شد. این کریستال در میان تنها 1731 گرم نمونه های ماه که توسط ماموریت Chang'E 5 در سال 2020  اولین سنگ های ماه  بازگردانده شد، پیدا شد.  این یک ذره تک بلوری با شعاع حدود 10 میکرون است. این حمل و نقل همچنین اولین اعداد در مورد غلظت هلیوم- در غبار ماه را به دست آورده است و محققان موفق به استنباط "پارامترهای استخراج" مورد نیاز برای برداشت این ایزوتوپ از نمونه های برگشتی شده اند.

 هلیوم-3 به عنوان یک سوخت بالقوه امیدوارکننده برای همجوشی هسته ای در نظر گرفته می شود.  با دو پروتون و فقط یک نوترون، به عنوان تنها ایزوتوپ پایدار شناخته شده از هر عنصری که پروتون بیشتری نسبت به نوترون دارد، منحصر به فرد است. از نظر تئوری، یک واکنش همجوشی دوتریوم/هلیوم-3 می تواند 164.3 مگاوات ساعت انرژی در هر گرم هلیوم-3 آزاد کند و از همه مهمتر، نه هلیوم-3 و نه محصولات واکنش آن رادیواکتیو نیستند، بنابراین اجزای راکتور را به رادیواکتیو تبدیل نمی کنند.

 نکات منفی هم وجود دارد؛ برای مثال، یک راکتور همجوشی هلیوم-3 باید در دمای بسیار بالاتری نسبت به راکتور تریتیوم کار کند، و هلیوم-3 بسیار نادر است و جداسازی آن روی زمین دشوار است. در واقع، روش اصلی تولید آن امروزه این است که منتظر فروپاشی تریتیوم در کلاهک‌های هسته‌ای و ذخایر مرتبط با آن، سپس برداشتن آن در مقادیر ناچیز، در مجموع حدود 15 کیلوگرم (33 پوند) در سال است. این ماده به طور طبیعی اما با غلظت ناچیز 7.2 قسمت در تریلیون در جو زمین وجود دارد اما به طور کلی غیر قابل دسترس است.علاوه بر این، در حالی که اخیراً انرژی و فعالیت زیادی در زمینه همجوشی وجود دارد، تضمینی وجود ندارد که به زودی به عنوان یک منبع انرژی فعال شود. و اگر محققان همجوشی موفق به ایجاد و حفظ دمای "بسیار بالاتر" در حدود 600 میلیون درجه مورد نیاز برای همجوشی هلیوم 3 شوند، خوب، شاید آنها به دمای میلیارد درجه مورد نیاز برای همجوشی هیدروژن-بور دست یابند که به همان اندازه رایگان است. با این حال، استخراج هلیوم در ماه به طور قطع ایده ای است که چین در حال برنامه ریزی برای کشف آن است.

 در بیانیه مطبوعاتی شرکت ملی هسته‌ای چین آمده است: «تجزیه و تحلیل ترکیب خاک ماه و نمونه‌های سنگ ماه و مطالعه علوم هسته‌ای برای ارزیابی منابع انرژی هسته‌ای بالقوه در ماه، یکی از اهداف استراتژیک پروژه اکتشاف ماه چین است».

منبع:new atlas
مترجم: پریناز نصرتی

 

خروج از نسخه موبایل