تبدیل CO2 به پیش‌ ساز پلاستیکی

به گزارش سیناپرس اردبیل، به همان اندازه که دنیا به پلاستیک متکی است، این ماده همه کاره ضررهای وحشتناکی را به محیط زیست وارد می‌کند. سال‌هاست که دانشمندان با استفاده از چیزهایی مانند نقاط کوانتومی گرافن یا باکتری‌های گوگرد خوار، روش‌هایی را برای مقابله با این امر با تبدیل CO2 جذب شده به مواد مفیدی مانند اتیلن، یکی از پیش سازهای اصلی پلاستیک، آزمایش می‌کنند.

برای مطالعه جدید، تیم UIC یک سلول الکتروشیمیایی طراحی کرد که می تواند تبدیل را کارآمدتر انجام دهد. نیمی از محفظه با محلول مبتنی بر آب پر شده است، در حالی که نیمی دیگر حاوی دی اکسید کربن گازی است. اینها توسط یک توری مسی سه بعدی جدا می شوند که جریان الکتریکی از آن عبور می کند.

این فرآیند اتم‌های هیدروژن باردار را از مولکول‌های آب به محفظه دیگر می‌کشد، جایی که آنها با اتم‌های کربن باردار موجود در CO2 ترکیب می‌شوند و C2H4 – اتیلن را تشکیل می‌دهند. این تیم می گوید تقریباً 100 درصد از دی اکسید کربن به اتیلن تبدیل می شود که بسیار بالاتر از روش های دیگر است. محصولات فرعی این فرآیند شامل اکسیژن و سایر سوخت های مبتنی بر کربن است.

 به طور معمول، تولید اتیلن یک فرآیند انرژی بر است که به ازای هر تن اتیلن تولید شده، 1.5 تن CO2 آزاد می کند. اما این تیم می‌گوید که اگر از منابع انرژی تجدیدپذیر برای اجرای سیستم جدید استفاده شود، می‌تواند باعث تولید پلاستیکی شود که بیش از تولید CO2 مصرف می‌کند.

 از نظر بهره وری انرژی، این فرآیند حدود 10 درصد از انرژی خورشیدی را به محصولات کربنی و حدود 4 درصد را به اتیلن تبدیل می کند. این ممکن است زیاد به نظر نرسد، اما تیم تحقیقاتی می‌گوید اولی پنج برابر بالاتر از وضعیت فعلی است، در حالی که رقم دوم تقریباً مشابه فتوسنتز طبیعی است.

 

منبع::study find
مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا