نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

انسداد انتقال ویروس کرونا با یک داروی جدید

به گزارش سیناپرس اردبیل، هرشخص با هر نفس، ذرات ویروسی نامرئی را به هوا بیرون می‌آود. فرآیندی که به عنوان ریزش ویروس شناخته می‌شود. داروهای موجود با هدف درمان کووید-19، حتی زمانی که علائم ویروس را برطرف می‌کنند، کمک چندانی به فرونشاندن ویروس نمی‌کنند.

محققان مؤسسه گلادستون قبلاً یک رویکرد جدید برای درمان بیماری‌های عفونی ایجاد کرده بودند؛ یک درمان تک دوز داخل بینی که از عفونت شدید SARS-CoV-2 محافظت می‌کند. در مطالعه جدیدی که در Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است، آنها نشان می دهند که این درمان جدید که ذره مداخله کننده درمانی (TIP) نام دارد، میزان انتشار ویروس از حیوانات آلوده را نیز کاهش می دهد و انتقال ویروس را محدود می کند.

لئور واینبرگر، محقق ارشد گلادستون، نویسنده ارشد مقاله جدید، می‌گوید: «از لحاظ تاریخی، محدود کردن انتقال ویروس‌های تنفسی از جمله SARS-CoV-2 برای ضد ویروس‌ها و واکسن‌ها بسیار چالش برانگیز بوده است. این مطالعه نشان می دهد که یک دوز منفرد و داخل بینی از TIP ها میزان انتقال ویروس را کاهش می دهد و از حیواناتی که با آن حیوان تحت درمان در تماس بودند محافظت می کند».

 سونالی چاتورودی، محقق تحقیقاتی در گلادستون و نویسنده اول، می‌گوید: «طبق دانش ما، این تنها ضد ویروسی تک دوزی است که نه تنها علائم و شدت کووید-19 را کاهش می‌دهد، بلکه باعث دفع ویروس نیز می‌شود».  
 ویروس هایی مانند SARS-CoV-2 و همچنین آنفولانزا و HIV در طول زمان تکامل می یابند و در برابر داروها مقاوم می شوند و توسعه طولانی مدت درمان را دشوار می کنند. بیش از دو دهه پیش، واینبرگر برای اولین بار ایده ذرات مداخله گر درمانی (TIPs) را برای درمان ویروس ها ارائه کرد.  به جای اینکه مستقیماً بخشی از یک ویروس را هدف قرار دهند، TIP ها برای منابع موجود در یک سلول آلوده به رقابت می پردازند.

با این حال، مزایای TIP ها فراتر از توانایی آنها در خفه کردن ویروس در داخل سلول های آلوده است. از آنجایی که TIP ها در داخل همان سلول هایی قرار دارند که ویروس مورد هدف قرار می گیرند، همزمان تکامل می یابند و حتی با ظهور سویه های ویروسی جدید فعال می مانند. در چند سال گذشته، بسیاری از چالش‌های همه‌گیری مربوط به ظهور انواع جدید بوده است.

محققان همسترهای آلوده به SARS-CoV-2 را با نکات ضد ویروسی درمان کردند و سپس روزانه میزان ویروس را در بینی حیوانات اندازه‌گیری کردند. در مقایسه با همسترهایی که توصیه‌ها (به نام حیوانات کنترل) را دریافت نکرده بودند، حیوانات تحت درمان در هر لحظه ویروس کمتری در مجرای بینی خود داشتند. در روز 5، همه حیوانات کنترل هنوز سطوح بالایی از ویروس را دفع می کردند، در حالی که ویروس در چهار حیوان از پنج حیوان تحت درمان با TIP غیرقابل شناسایی بود.

 واینبرگر که همچنین پروفسور برجسته ویلیام و اوت بووز و مدیر مرکز مدار سلولی در گلادستون است، می‌گوید: «ما می‌دانیم که میزان ویروسی که دفع می‌شود، متناسب با میزان مسری بودن یک فرد است».

اگر بتوان ریزش ویروس را کاهش داد، تعداد تماس های ثانویه که احتمالاً آلوده می شوند نیز به احتمال زیاد کاهش می یابد، که به نوبه خود انتشار کلی ویروس را کاهش می دهد و به حفظ امنیت افراد آسیب پذیر کمک می کند.
 هنگامی که حیوانات آلوده به SARS-CoV-2 در قفس هایی با حیوانات غیر آلوده نگهداری می شدند، درمان حیوانات آلوده با TIP به طور کامل از انتقال COVID-19 جلوگیری نکرد. با این حال، منجر به کاهش قابل توجه بارهای ویروسی و علائم خفیف تر عفونت در حیواناتی که به تازگی در معرض آن قرار گرفته اند، شد.

این محیط آزمایشگاهی خاص برای انتقال بسیار مؤثرتر از آنچه که معمولاً در انسان مشاهده می‌شود، حتی در محیط‌های خانگی شناخته شده است، زیرا همسترها نه تنها از طریق ذرات معلق در هوا، بلکه از طریق مایعات بدن و با بالا رفتن از یکدیگر و مراقبت از یکدیگر برای ساعت‌ها، انتقال می‌دهند.  واینبرگر که دارای عنوان استاد بیوشیمی و بیوفیزیک و شیمی دارویی در دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو است، می‌گوید: «بنابراین، توانایی کاهش انتقال SARS-CoV-2 در این محیط حیوانی، برای کاهش انتقال انسان به انسان بسیار امیدوارکننده است».  

در حالی که آزمایش‌های اولیه با استفاده از سویه دلتا SARS-CoV-2 انجام شد، محققان آزمایش‌ها را با استفاده از سویه اجدادی WA-1 ویروس تکرار کردند و تأیید کردند که همان نکات در انواع مختلف مؤثر است.

 تیم Weinberger اکنون به دنبال تایید FDA برای آزمایش بالینی برای آزمایش این نکات در انسان است.

منبع:medical xpress
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل