نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

سومین کنفرانس ملی تجهیزات و فناوری‌های آزمایشگاهی آغاز به کار کرد

به گزارش سیناپرس اردبیل، دکتر پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، امروز در ارتباط مجازی با مراسم افتتاحیه این کنفرانس گفت: تجهیزات آزمایشگاهی در کنار نیروی انسانی متخصص از زیرساخت‌ها و اولویت‌های اولیه و اصلی برای فعالیت‌های پژوهشی در کشور است.
وی با بیان اینکه نیاز اصلی برای تولید مقاله، تجهیزات آزمایشگاهی است، تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان تجهیزات آزمایشگاهی با فناوری‌های جدید در کشور تولید می‌کنند و به بازارهای صادراتی خوبی رسیده‌اند.

صالحی با بیان اینکه باید در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی بیشتر هزینه کنیم، ادامه داد: تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی منابعی برای خرید تجهیزات تأمین کنیم؛ اما فعلاً نهایی و قطعی نشده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم بیان کرد: شبکه ملی آزمایشگاهی مصوبه شده است و آیین‌نامه این شبکه به‌زودی در کمیسیون دائمی وزارت نهایی و ابلاغ خواهد شد و این شبکه بار مالی جدید برای دولت ندارد.

دکتر اسماعیل چمنی سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی هم گفت: امروز پیشرفت کشورها از مسیر آزمایشگاه‌ها می‌گذرد و نیاز انسان به تجهیزات جهت رفع نیازها و تولید علم بیش‌ازپیش ضرورت یافته است.

وی اضافه کرد: باید با تلاش‌های خود در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی موجب شکوفایی بیشتر نظام و انقلاب اسلامی در عرصه فناوری‌های نوین باشیم.

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه باید تلاش کنیم به اهداف علمی این کنفرانس برسیم، اظهار کرد: هم‌زمان با این کنفرانس کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه هم برگزار خواهد شد.

دکتر داود سیف‌زاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی هم در این مراسم گفت: در دو سال گذشته ده‌ها کنفرانس ملی و بین‌المللی در این دانشگاه برگزار شده است؛ اما این کنفرانس در دو سال گذشته اولین کنفرانسی است که کاملاً حضوری برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه اولین کنفرانس ملی تجهیزات و فناوری‌های آزمایشگاهی در شیراز و دومین دوره این کنفرانس به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شده و دانشگاه محقق اردبیلی میزبان سومین دوره این کنفرانس است، ادامه داد: در این کنفرانس دو هدف را پیگیری می‌کنیم که اولین هدف ارائه آخرین دستاوردهای علمی و دومین هدف ارتباط چهره‌به‌چهره و مستقیم مسئولان و فعالان این حوزه است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: ۲۵ شرکت در نمایشگاه این کنفرانس شرکت کرده و ۲۱۰ مقاله هم به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده بود.

دکتر احمد آقایی رئیس انجمن تحقیقات آزمایشگاهی ایران هم گفت: هدف از تشکیل این انجمن برقراری ارتباط سازنده علمی، تخصصی، تحقیقاتی و آموزشی و تبادل نظر بین متخصصان و فعالان آزمایشگاهی کشور و ایجاد زمینه‌های همکاری و هماهنگی لازم بین فعالان و متخصصان رشته‌های مختلف آزمایشگاهی در راستای استفاده بهینه از سرمایه‌های انسانی و تجهیزاتی کشور است.

وی اضافه کرد:  برقراری ارتباط سازنده علمی، تخصصی، تحقیقاتی و آموزشی و تبادل نظر بین متخصصان و فعالان آزمایشگاهی کشور، ایجاد زمینه‌های همکاری و هماهنگی لازم بین فعالان و متخصصان رشته‌های مختلف آزمایشگاهی در راستای استفاده بهینه از سرمایه‌های انسانی و تجهیزاتی کشور، تلاش در راستای ارتقای فرهنگ شبکه‌سازی آزمایشگاه‌های علمی کشور و رفع موانع دستیابی به هدف ذکر شده، توجه ویژه به فرهنگ‌سازی در زمینه بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) و استانداردسازی آزمایشگاهی، برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف به‌منظور ارتقای دانش کارشناسان آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های علمی و تمامی فعالان آزمایشگاهی کشور و نیز برگزاری سمینارها و کنفرانس‌های علمی مرتبط در سطح ملی و بین‌المللی، ایجاد ارتباط مؤثر با انجمن و نهادهای مرتبط در سطح بین‌المللی، تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های علمی و تخصصی در حوزه‌های مختلف آزمایشگاهی با همکاری و مشارکت اعضای انجمن، همکاری مؤثر و سازنده با تمامی انجمن‌های علمی مرتبط که به‌نوعی با آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها سروکار دارند در خصوص ارتقای سطح کیفی آزمایشگاه‌های علمی کشور از جمله اهداف و مأموریت‌های این انجمن است.

یادآور می شود در حاشیه این کنفرانس، نمایشگاه تجهیزات، مواد و صنایع وابسته آزمایشگاهی در دانشگاه محقق اردبیلی افتتاح شد.

خروج از نسخه موبایل