نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف ریشه های اسیدی شدن خاک

محققانی از چند کشور دست به دست هم دادند تا بتوانند امکان کاشت و برداشت مجدد در زمین های بایر را مهیا سازند. این محققان به همکاری هم موفق به کشف ارتباطی مابین میزان Ph خاک و شیوه های مدیریتی که باعث اسیدی شدن خاک می شود گشتند.

دانشمندان برای انجام این تحقیق به بررسی 3 هزار و 600 کیلومتر از برش عرضی کشور چین پرداختند. این برش از مناطق نزدیک به قطب شمال این کشور تا بیابان مرکزی آن کشیده شده بود تا شامل نمونه های متفاوتی باشد. در نهایت نیز این تحقیق منجر به پیشرفت های جدیدی در زمینه دست یابی به مکانیزم های دخیل در اسیدی شدن خاک شده است.

تخریب خاک یکی از بحران های عمده ای است که امروزه بشر با آن مواجه است. این بحران به خصوص در مناطق استوایی که فشار استفاده از زمین و همچنین تغییرات آب و هوایی بسیار زیاد است در حال افزایش است. دکتر نلسون، یکی از راهبران این تحقیق، در این باره گفت: «اکنون ما می توانیم تاثیر از کار انداختن یک کارخانه که موجب تولید باران های اسیدی می شود را به صورت کمی اندازه گیری کنیم.»

دکتر نلسون در ادامه درباره نتایج این پروژه تحقیقاتی بیان کرد که تیم فعال در این پژوهش موفق به کشف چهار عامل اسیدی کننده خاک در میان انواع مختلف خاک موجود در مناطق مورد بررسی در کشور چین شده اند. او در این باره می گوید: «این اطلاعات برای طرح استراتژی هایی که از اسیدی شدن خاک جلوگیری می کنند بسیار حیاتی است و هم چنین به مدیران این امکان را می دهد که کیفیت خاک را حفظ کرده یا بهبود بخشند.»

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل