علل ایجاد خستگی و چگونگی مقابله با آن

به گزارش سیناپرس اردبیل، در میان آشفتگی چند سال گذشته، احساس خستگی استخوانی برای بسیاری به بخشی آشنا از زندگی تبدیل شده است. خستگی ممکن است جهانی ترین تجربه این همه گیری باشد. این یکی از علائم اولیه کووید-19 و کووید طولانی مدت و همچنین فرسودگی شغلی و افسردگی است که با استرس دو سال و نیم گذشته همراه بوده است.

یک خط نقره ای از همه اینها این است که خستگی را، چه در اشکال روزمره و چه در اشکال پایدارتر،به خط مقدم دستور کار علمی آورده است. برای دهه‌ها، خستگی به عنوان یک علامت مبهم و بدون منشأ بیولوژیکی مشخص نادیده گرفته می‌شد.

اکنون، تحقیقات نشان می دهد که این نتیجه یک مکالمه مداوم بین بدن و مغز در مورد میزان انرژی سلولی در دسترس است. درک بهتر از بسیاری از مسیرهای درگیر، امیدی را برای مقابله با آن به ارمغان می آورد. با توجه به اینکه خستگی مزمن تقریباً 1 درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد (تعدادی که اکنون به دلیل کووید طولانی مدت می تواند دست کم گرفته شود) و 25 درصد از افراد سالم گزارش می دهند که به طور منظم با خستگی مبارزه می کنند، یافتن راه های جدید برای تسکین هرگز مهم نبوده است.

تخلیه های مختلفی بر روی انرژی ما وجود دارد که می توانند به عنوان محرک های خستگی عمل کنند. خستگی می تواند به دنبال یک حمله آنفولانزا، یک تمرین سخت، یک روز طولانی در مطب یا به دلیل یک سندرم پس از ویروسی مانند کووید طولانی باشد.

افرادی که دچار بی حالی و افسردگی می‌شوند به دنبال راه حلی هستند تا بتوانند از این حالت رها شوند. یکی از راه حل های درمان بی حالی ورزش کردن و فعالیت فیزیکی زیاد است. اگر فکر می‌کنید حوصله ورزش کردن زیاد ندارید، پس در آغاز کارغبیش از حد ورزش نکنید.برای از بین بردن خستگی راه های زیاد دیگری مثل تغذیه مناسب، مانند انواع میوه ها،شیرو… می‌باشد.داشتن استحمام به موقع و منظم بودن در کار ها به رفع خستگی و بی حوصلگی افراد کمک می‌کند.

به طور کلی عوامل زیادی مانند سبک زندگی، وضعیت سلامت جسمی و سلامت روانی به خستگی افراد تاثیر می‌گذارد.اگر همه روش های رفع خستگی را امتحان کردید ولی پاسخ مناسب دریافت نکردید به یک پزشک متخصص مراجعه بفرمایید.  

 

منبع: new scientist
مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا