ابداع روشی جدید برای تولید گاز هیدروژن

به گزارش سیناپرس اردبیل، هیدروژن از رطوبت موجود در هوا و با استفاده از روش جدیدی تولید شده است که حتی می تواند آب کافی از جو برای تولید سوخت در بیابان ها استخراج کند.

هیدروژن کم کربن به عنوان یک ابزار کلیدی برای کربن زدایی صنایع سنگین مانند فولادسازی دیده می شود. با این حال، تلاش‌ها برای تولید گاز با استفاده از برق تجدیدپذیر و الکترولیزها برای تقسیم آب به اجزای تشکیل‌دهنده آن، هیدروژن و اکسیژن، با مشکل مواجه است. بسیاری از نقاط جهان با بیشترین پتانسیل انرژی خورشیدی برای انجام این کار، آب کافی ندارند.

این عدم تطابق باعث شد تا گانگ کوین لی در دانشگاه ملبورن استرالیا و همکارانش نمونه اولیه دستگاهی را بسازند که می تواند آب را از هوا جذب کند و از الکترولیز برای تولید هیدروژن استفاده کند که انرژی آن توسط پنل های خورشیدی یا توربین بادی تامین می شود.  تیم او دریافت که اسید سولفوریک بهترین ماده برای عمل به عنوان اسفنج برای گرفتن آب است و با موفقیت از آن برای ساخت هیدروژن با خلوص بالا استفاده کرد.

لی می‌گوید: «این اولین فناوری است که می‌تواند هیدروژن با خلوص بالا را مستقیماً از هوا تولید کند، و تا زمانی که انرژی دارید، می‌توانید این کار را در هر نقطه از زمین انجام دهید.»

دستگاه این تیم قادر بود آب را حتی تا رطوبت 4 درصد جذب کند – رطوبتی که در بیابان ها مشاهده می شود اغلب حدود 20 درصد است. محققان می گویند که این می تواند تولید هیدروژن را در مکان هایی مانند استرالیا مرکزی و خاورمیانه قابل اجرا کند. همچنین می‌تواند در مکان‌های دوردست کار کند و به هیدروژن اجازه می‌دهد تا به روستاهای خارج از شبکه کمک کند تا منابع انرژی خورشیدی متناوب را متعادل کنند.

لی می‌گوید که این فناوری را می‌توان به راحتی افزایش داد، یا با ساختن نسخه‌های بزرگ‌تر از نمونه اولیه تقریباً یک متری یا با رشته‌بندی بسیاری از آنها به شکل مدولار.  او فکر می‌کند که این رویکرد مکمل روش‌های تولید موجود استکه شامل ساخت هیدروژن از سوخت‌های فسیلی با استفاده از فرآیندی به نام اصلاح متان بخار می‌شود، نه اینکه در رقابت با آنها عمل کند. 

این دستگاه تا حد زیادی در داخل خانه مورد استفاده قرار گرفت، بنابراین گام بعدی برای تیم آزمایش در فضای باز در طول بیشتر، از جمله در بیابان، خواهد بود تا ببیند چگونه با چالش‌های دنیای واقعی مانند گرد و غبار مقابله می‌کند.

 سایمون بنت در آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید این یک رویکرد جدید شگفت‌انگیز است که به نظر ارزش بررسی دارد. او می گوید که به نظر می رسد نمونه اولیه تقریباً کمتر از نیمی از هیدروژن در هر متر مربع را تولید می کند که او از یک سیستم تجاری با دسترسی به آب شیرین در همان مکان انتظار داشت.  

منبع: study find
مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا