نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مکمل‌های اسید فولیک را با احتیاط مصرف کنید

به گزارش سیناپرس اردبیل، محققان دانشگاه کالیفرنیا دیویس دریافتند افرادی که نسخه اسید فولیک دارند تقریباً سه برابر بیشتر از سایرین در معرض خطر مرگ ناشی از عفونت COVID-19 هستند. در همان زمان، نویسندگان مطالعه همچنین دریافتند که بیمارانی که داروی رایج سرطان متوترکسات  که یک آنتی فولات است، مصرف می‌کنند، خطر بالای قرص‌های اسید فولیک را از بین می‌برد.

به طور کلی، بررسی بیش از 380000 بزرگسال انگلیسی در BioBank بریتانیا نشان داد که مصرف مکمل‌های اسید فولیک خطر ابتلا به کووید را 1.5 برابر افزایش می‌دهد.

بیماران مبتلا به کرونا با سطوح بالای اسید فولیک نیز 2.6 برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری خود بودند. ما بررسی کردیم که آیا تشخیص و مرگ COVID-19 مربوط به دوزهای زیاد اسید فولیک – پنج برابر حد بالای ایمن – تجویز شده برای بیماران برای انواع نشانه‌های تایید شده پزشکی است یا خیررالف گرین، کارشناس ویتامین های گروه B، در بیانیه دانشگاهی می گوید: «ما متوجه شدیم که خطر ابتلا و مرگ ناشی از کووید-19 در گروهی که با اسید فولیک درمان شده بودند، به طور قابل توجهی بیشتر بود».

اسید فولیک شکل مصنوعی ویتامین B9 یا فولات است. مطالعات نشان داده‌اند که کمبود ویتامین B9 می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی یا داشتن فرزندانی با نقص مادرزادی را افزایش دهد.

پزشکان اسید فولیک را برای شرایط مختلف از جمله بیماری سلول داسی شکل، بارداری های پرخطر و به عنوان مکمل برای افرادی که داروهای ضد تشنج مصرف می کنند، تجویز می کنند.  علاوه بر این، مکمل های اسید فولیک یک نسخه رایج در میان بیماران سرطانی است که متوترکسات نیز مصرف می کنند.

متوترکسات یک داروی تجویزی است که با انواع خاصی از سرطان و بیماری های خود ایمنی مبارزه می کند. با این حال، این دارو یک آنتی فولات است، به این معنی که با سطوح طبیعی فولات تداخل می کند،ماده ای که سلول های سرطانی برای تحریک گسترش بیماری استفاده می کنند.  مصرف مکمل ها به بیماران سرطانی کمک می کند تا این سطوح کاهش یافته را دوباره تامین کنند.  

گرین، استاد برجسته دپارتمان آسیب شناسی و پزشکی آزمایشگاهی دانشگاه کالیفرنیا دیویس، بر اساس تحقیقاتی از سال 2021 انجام شده است که نشان می دهد ویروس SARS-CoV-2 همچنین فولات یک حامل را ربوده تا ذرات ویروس بیشتری را تکثیر کند.  آن مطالعه نشان داد که کووید می‌تواند در برابر مهارکننده‌های فولات مانند متوترکسات آسیب‌پذیر باشد. مطالعه جدید 380380 شرکت‌کننده در مطالعه Biobank بریتانیا را مورد بررسی قرار داد که بین سال‌های 2019 تا 2021 نسخه‌ای برای اسید فولیک یا متوترکسات داشتند. آنها دریافتند که 26033 نفر در طول همه‌گیری به کووید مبتلا شده‌اند و 820 نفر بر اثر این ویروس جان خود را از دست داده‌اند.

 نتایج نشان می‌دهد افرادی که نسخه‌ای برای متوترکسات دریافت کرده‌اند و اعضای عموم مردم، میزان مشابهی از COVID-19 داشتند. با این حال، افرادی که فقط مکمل‌های اسید فولیک مصرف می‌کنند، به میزان قابل توجهی بالاتر از عفونت‌های کووید (5.99%) بودند. میزان مرگ و میر در این بیماران نیز به طور معنی داری (97/15 درصد) نسبت به گروه کنترل بیشتر بود.

 آنجلو گافو، دانشیار پزشکی در بخش روماتولوژی در دانشگاه آلاباما در بیرمنگام، نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: «یافته‌های ما می‌تواند برای بیمارانی که فولات مکمل مصرف می‌کنند برای جلوگیری از عوارض سایر درمان‌های دارویی، پیامدهایی داشته باشد».

 حد بالایی ایمن تعریف شده اسید فولیک یک میلی گرم است. تا زمانی که اطلاعات بیشتری به دست نیاوردیم، عاقلانه است که از مصرف دوزهای بسیار بالای اسید فولیک خودداری کنیم، مگر اینکه از نظر پزشکی توصیه شده باشد. اسید فولیک بالا در افراد واکسینه نشده نگران کننده تر خواهد بود.

 نویسندگان مطالعه خاطرنشان می کنند که این مطالعه بر روی افراد بالای 45 سال متمرکز شده است که عمدتاً از قومیت های اروپایی سفیدپوست در بریتانیا بودند.

 

منبع:study find
مترجم: پرینازنصرتی

خروج از نسخه موبایل