نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

یخچال توئیتس قطب جنوب در حال عقب‌نشینی است

به گزارش سیناپرس اردبیل، از بین رفتن کلی یخچال و حوضه های یخی اطراف آن می تواند سطح دریا را از سه به 10 فوت افزایش دهد. یک مطالعه جدید در Nature Geoscience به رهبری آلستر گراهام ژئوفیزیکدان دریایی در کالج علوم دریایی دانشگاه فلوریدا جنوبی باعث نگرانی می شود.

برای اولین بار، دانشمندان با وضوح بالا یک منطقه حیاتی از بستر دریا در مقابل یخچال طبیعی را ترسیم کردند که به آنها دریچه ای از سرعت عقب نشینی و حرکت توئیتس در گذشته می دهد. این تصاویر خیره‌کننده ویژگی‌های زمین‌شناسی را نشان می‌دهد که برای علم، جدید هستند.

تیم محققین بیش از 160 برجستگی موازی را ثبت کردند که مانند یک رد پا، با عقب نشینی لبه یخچال طبیعی و بالا و پایین شدن با جزر و مد روزانه ایجاد شدند. چیزی که نگران کننده است این است که میزان عقب نشینی که دانشمندان اخیراً ثبت کرده اند بسیار سریع است. در مقطعی در 200 سال گذشته، در مدت کمتر از شش ماه، قسمت جلویی یخچال با خط الراس بستر دریا قطع شد و با سرعتی بیش از 2.1 کیلومتر در سال (1.3 مایل در سال) – دو بار در سال – عقب نشینی کرد.  

آنا واهلین، اقیانوس شناس فیزیکی از دانشگاه گوتنبرگ گفت: «این یک مطالعه پیشگام در کف اقیانوس بود که با پیشرفت های تکنولوژیکی اخیر در نقشه برداری اقیانوس های مستقل و تصمیم جسورانه بنیاد والنبرگ برای سرمایه گذاری در این زیرساخت تحقیقاتی ممکن شد».  تصاویری که ران جمع آوری کرده است به ما بینش های حیاتی در مورد فرآیندهایی می دهد که امروز در محل اتصال حیاتی بین یخچال طبیعی و اقیانوس اتفاق می افتد.

طبق گزارش سازمان ملل متحد، تقریباً 40 درصد از جمعیت انسان در 60 مایلی ساحل زندگی می کنند. تام فریزر، رئیس کالج علوم دریایی USF گفت: «این مطالعه بخشی از یک تلاش جمعی بین رشته‌ای برای درک بهتر سیستم یخچال توئیتس است». این مطالعه یک گام مهم رو به جلو در ارائه اطلاعات ضروری برای اطلاع رسانی تلاش های برنامه ریزی جهانی است.

 

منبع:science daily
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل