نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

چرا مورچه‌های ملکه عمر طولانی دارند؟

به گزارش سیناپرس اردبیل، این تحقیق نشان داد که در گونه خاصی از مورچه ها، این مسیر ضد پیری زمانی فعال می شود که کارگران به موقعیت ملکه می روند و پنج برابر بیشتر عمر می‌کنند. تحقیقات جدید بر روی گونه خاصی از مورچه به نام هارپگناتوس saltator متمرکز شده است.

این حشرات که به عنوان مورچه پرنده هندی نیز شناخته می شود، رفتار نسبتاً غیرمعمولی از خود نشان می دهند. وقتی ملکه یک مستعمره می میرد، مورچه های کارگر زن برای گرفتن تاج و تخت می جنگند. و هنگامی که برنده ظاهر می شود تا ملکه جدید شود، تحت یک انتقال قرار می گیرد که به او اجازه می دهد شروع به تخم گذاری کند. با این حال، عجیب تر از همه، در کنار این انتقال تولید مثل، افزایش چشمگیر 500 درصدی در طول عمر وجود دارد.

 ملکه های هارپگناتوس بین چهار تا پنج سال زندگی می کنند، در حالی که کارگران به سختی بیش از هفت ماه عمر می کنند. بنابراین، تیمی از محققان تصمیم گرفتند تا دقیقاً چه تغییراتی در مورچه‌ها رخ می‌دهد تا باعث افزایش طول عمر چشمگیر شود.

 کلود دسپلان، یکی از همکاران، می‌گوید:« مورچه‌های هارپگناتوس با تغییر برگشت‌پذیر «تغییر کاست» از کارگران به شبه ملکه‌ها که منجر به افزایش چشمگیر طول عمر و توانایی تولیدمثل آنها می‌شود، فرصت منحصربه‌فردی را برای مطالعه اینکه چگونه می‌توان پیری و تولید مثل را قطع کرد، فراهم می‌کنند».  

 محققان با تمرکز بر تفاوت‌های بیان ژن بین کارگران و ملکه، به سرعت متوجه شدند که تغییر کلیدی که به نظر می‌رسد در مسیرهای انسولین حشره رخ می‌دهد.  این یافته انتظار می‌رفت، زیرا سیگنال‌دهی انسولین برای تولید تخم‌مرغ ضروری است. بنابراین، مسیرهای تولید مثل ملکه با تحریک این فرآیندهای انسولین روشن می شود.  اما این یک راز بود که چگونه این مکانیسم می تواند به طور چشمگیری طول عمر مورچه را افزایش دهد.

 در اینجا محققان کشف کردند که وقتی تولید تخمدان مورچه شروع می شود، پروتئین دیگری بیان می شود. این مولکول که Imp-L2 نام دارد، به عنوان نوعی پروتئین "ضد انسولین" توصیف می شود.  این پروتئین سیگنال‌های انسولین را در مسیرهای مختلف موجود در سلول‌های چربی مسدود می‌کند و تصور می‌شود که این مکانیسم است که باعث ایجاد ویژگی باورنکردنی افزایش طول عمر ملکه می‌شود.

 دنی رینبرگ، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «به نظر می رسد دو شاخه اصلی مسیر سیگنال دهی انسولین به طور متفاوتی باروری و طول عمر را تنظیم می کنند، با افزایش سیگنال در یکی به تولید مثل در شبه ملکه ها و کاهش سیگنال دهی در دیگری مطابق با طول عمر طولانی آنها».

 یکی از ویژگی های عجیب این مکانیسم تازه کشف شده برگشت پذیری آن است.  این مورچه ها می توانند از کارگری به ملکه و دوباره برگردند، اما وقتی از ملکه به کارگر برمی گردند، مزایای طولانی مدت خود را از دست می دهند و به عمر کوتاه هفت ماهه کارگری باز می گردند.

 در حالی که این مطالعه بدون شک نگاهی جذاب به یک مکانیسم عجیب افزایش زندگی در نوع خاصی از مورچه است، احتمالاً می‌پرسید که آیا این مسیر خاص در موجودات دیگری وجود دارد یا خیر.  و پاسخ طبق Desplan این است که شاید…

 محققان خاطرنشان می‌کنند که مطالعات قبلی نشان می‌دهد مسیرهای Imp-L2 را می‌توان در مگس‌های میوه یافت، اما مشخص نیست که آیا این مکانیسم همان اثر افزایش دهنده زندگی را دارد یا خیر.  گام بعدی برای دسپلان و همکارانش این خواهد بود که بررسی کنند که آیا این مکانیسم را می توان در سایر بی مهرگان تشخیص داد یا خیر، و سپس، شاید، آیا می توان مسیر مشابهی را در پستانداران نیز یافت.

 

منبع:new atlas
ترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل