نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آلودگی هوا سلامت نوزادان را تهدید می‌کند

به گزارش سیناپرس اردبیل، این اولین مطالعه ای است که ارتباط بین آلاینده های استنشاقی – مانند آلودگی های ناشی از ترافیک، آتش سوزی و صنعت – در تغییرات سلامت میکروبی نوزادان را نشان می دهد.تانیا آلدریت، نویسنده ارشد، استادیار فیزیولوژی یکپارچه در CU Boulder، می‌گوید: «این مطالعه به حجم رو به رشد ادبیات اضافه می‌کند که نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، حتی در دوران نوزادی، ممکن است میکروبیوم روده را تغییر دهد و پیامدهای مهمی برای رشد و نمو داشته باشد».

 در هنگام تولد، یک نوزاد میزبان باکتری های ساکن کوچکی است. در طول دو تا سه سال اول زندگی، قرار گرفتن در معرض شیر مادر، غذای جامد، آنتی بیوتیک ها و سایر تأثیرات محیطی، میکروارگانیسم ها را شکل می دهد. این میکروب‌ها و متابولیت‌ها یا محصولات جانبی که هنگام تجزیه غذا یا مواد شیمیایی در روده تولید می‌کنند، بر تعداد زیادی از سیستم‌های بدن تأثیر می‌گذارند که اشتها، حساسیت به انسولین، ایمنی، خلق و خو و شناخت را شکل می‌دهند. در حالی که بسیاری از آنها مفید هستند، برخی از ترکیبات میکروبیوم با بیماری کرون، آسم، دیابت نوع 2 و سایر بیماری های مزمن مرتبط هستند. ماکسیمیلیان بیلی، نویسنده اول، که در ماه مه با مدرک کارشناسی ارشد در فیزیولوژی یکپارچه فارغ التحصیل شد، گفت: «میکروبیوم تقریباً در هر فرآیند فیزیولوژیکی در بدن نقش دارد، و محیطی که در آن چند سال اول زندگی ایجاد می‌شود با شما همراه است».  

برای این مطالعه، محققان نمونه‌های مدفوع 103 نوزاد لاتین تبار سالم را که عمدتاً از شیر مادر تغذیه می‌کردند، در مطالعه شیر مادر کالیفرنیای جنوبی ثبت‌نام کردند و از توالی‌یابی ژنتیکی برای تجزیه و تحلیل آنها استفاده کردند. آنها با استفاده از آدرس خیابان‌ها و داده‌های سیستم کیفیت هوای آژانس حفاظت از محیط‌زیست ایالات متحده، که داده‌های ساعتی سیستم‌های نظارتی را ثبت می‌کند، قرار گرفتن در معرض PM2.5 و PM10 (ذرات ریز قابل استنشاق از کارخانه‌ها، آتش‌سوزی‌ها و سایت‌های ساختمانی) و دی اکسید نیتروژن را تخمین زدند.

NO2، گازی که عمدتاً از خودروها ساطع می شود. به طور کلی، ما دیدیم که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا با مشخصات میکروبی التهابی روده مرتبط است، که ممکن است به مجموعه ای از پیامدهای نامطلوب سلامتی در آینده کمک کند.
 نوزادان به ویژه در برابر خطرات آلودگی هوا برای سلامتی آسیب‌پذیر هستند، زیرا آنها سریع‌تر نفس می‌کشند و میکروبیوم روده‌شان تازه شکل می‌گیرد. اقلیت های نژادی و جوامع کم درآمد، که تمایل به کار، زندگی و تحصیل در مناطق نزدیک تر به بزرگراه ها یا کارخانه ها دارند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند.  
 آلدرته، که امیدوار است تحقیقاتش بر سیاستگذاران تأثیر بگذارد تا مدارس و پروژه‌های مسکن مقرون به صرفه را از آلودگی دور کنند، گفت: «یافته‌های ما اهمیت پرداختن به تأثیر آلودگی بر جوامع محروم را نشان می‌دهد و به گام‌های بیشتری اشاره می‌کند که همه خانواده‌ها می‌توانند برای محافظت از سلامت خود بردارند».  

 نویسندگان هشدار می دهند که تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا تغییرات روده در دوران نوزادی تأثیرات پایداری دارد یا خیر و دقیقاً چه هستند، مورد نیاز است.  

 

منبع: medical xpress
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل