ارتباط سکته مغزی با نوع گروه خونی

به گزارش سیناپرس اردبیل، استیون کیتنر،از مرکز پزشکی دانشگاه مریلند و سرپرست این تحقیق جدید، توضیح داد که تعداد افراد مبتلا به سکته های اولیه در حال افزایش است. این افراد به احتمال زیاد در اثر این رویداد تهدید کننده جان خود را از دست می دهند و بازماندگان به طور بالقوه با چندین دهه ناتوانی مواجه می شوند.

با وجود این، تحقیقات کمی در مورد علل سکته های اولیه وجود دارد. کیتنر و همکارانش با تکیه بر چندین سال تحقیق در مورد رابطه بین گروه خون و لخته شدن، یک متاآنالیز را با جمع آوری داده های 48 مطالعه مختلف انجام دادند. تمرکز بر تفاوت های ژنتیکی بین حدود 17000 بیمار سکته مغزی و 600000 فرد سالم بود که همگی بین 18 تا 59 سال سن داشتند. این تحقیق بر روی یک نوع ژن خاص انجام شد که به نظر می رسید با خطر بالاتر سکته مغزی زودرس مرتبط است.  این ژن گروه خونی افراد را تعیین می کرد.

 یافته‌ها نشان داد افراد دارای گروه خونی A در مقایسه با سایر گروه‌های خونی 16 درصد بیشتر در معرض سکته مغزی قبل از سن 60 سالگی بودند. افراد گروه خونی O کمترین احتمال را داشتند که سکته های اولیه را تجربه کنند، در مقایسه با سایر گروه های خونی حدود 12 درصد کمتر.  پس از 60 سالگی تفاوتی در خطر سکته مغزی بین گروه های خونی مختلف مشاهده نشد.

 مارک گلدوین، از دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند، گفت: «این مطالعه سؤال مهمی را مطرح می کند که نیاز به بررسی عمیق تر در مورد اینکه چگونه گروه خونی از پیش تعیین شده ژنتیکی ما ممکن است در خطر سکته اولیه نقش داشته باشد».

 محققان نشان می دهند که شواهد قبلی وجود دارد که نشان می دهد تفاوت های لخته شدن خون بین گروه های خونی وجود دارد. مشخص شده است که افراد دارای گروه خونی A در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به شرایط لخته شدن خون مانند ترومبوز ورید عمقی هستند، در حالی که افراد دارای گروه خونی O تمایل بیشتری به تجربه خونریزی های جدی دارند. ما هنوز نمی دانیم که چرا گروه خونی A خطر بیشتری ایجاد می کند، اما احتمالاً با عوامل لخته کننده خون مانند پلاکت ها و سلول هایی که رگ های خونی را پوشانده اند و همچنین سایر پروتئین های در گردش که همه نقش دارند، ارتباط دارد.  

 

منبع:new atlas

مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا