نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تصویر قارچ زامبی که از مگس تولید می‌شود

به گزارش سیناپرس اردبیل،این تصویر خیره کننده نشان می دهد که بدن های بارده یک قارچ انگلی در بدن یک مگس چگونه تولید می‌شود، درواقع این عکس مربوط به یک فتح مرگبار که توسط تکامل تسریع شده می‌باشد. این منظره بسیار آزاردهنده توسط زیست شناس تکاملی و عکاس روبرتو گارسیا روآ در دانشگاه والنسیا اسپانیا ثبت شد و جایزه برتر مسابقه تصویر BMC Ecology and Evolution را برای او به ارمغان آورد.

 همچنین این قارچ به عنوان قارچ زامبی شناخته می شود، اکثر گونه های این خانواده انگل هایی هستند که از هاگ های خود برای کنترل ذهن حشرات مانند مگس ها و مورچه ها استفاده می کنند. سپس از بدن این موجودات برای انتشار قارچ و آلوده کردن ارگانیسم های بیشتری، حتی سایر قارچ ها استفاده می شود.

گارسیا روآ هنگام کوهنوردی در منطقه حفاظت شده ملی تامبوپاتا پرو با حشره آلوده برخورد کرد.  گارسیا روآ در اعلامیه‌ای درباره تصویر برنده‌اش گفت: «این قارچ توانست به اسکلت بیرونی و ذهن مگس نفوذ کند، سپس حشره را وادار کرد تا به نقطه مطلوب‌تری برای رشد قارچ برود». او گفت: «پس از آن اجسام میوه از بدن مگس فوران کرده و به منظور آلوده کردن قربانیان بیشتر، رها خواهند شد».

 گونه‌های دیگر قارچ‌های زامبی، مانند Ophiocordyceps unilateralis، می‌توانند رفتار مورچه‌ها را به گونه‌ای تغییر دهند که ردپای خود را ترک کرده و به سطح زیرین برگ‌ها بچسبند و سرشان به رگ‌هایی برای اسپور قارچ تبدیل شود.

منبع:newscientist
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل