نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دانشمندان در پی یافتن ماهیت 2 ذره مرموز کیهانی

به گزارش سیناپرس اردبیل، تیمی از محققان در دانشگاه شیکاگو می گویند که دستگاه بالون آنها به نام EUSO-SPB2 به زودی در ارتفاع 110000 فوتی بالای زمین شناور خواهد شد تا دو ذره ریز و بسیار پرانرژی را تجزیه و تحلیل کنند.

یکی از ذرات یک پرتو کیهانی با انرژی فوق العاده بالا است و دومی نوترینو نامیده می شود. محققان می گویند هر دو ذره پس از طی میلیاردها سال نوری، از خارج از کهکشان راه شیری وارد جو زمین می شوند. آنها ممکن است سرنخ های جدیدی در مورد فضای عمیق فضاارائه دهند. به طور خاص، این ذرات به چنین انرژی فوق‌العاده‌ای در جای دیگری در کیهان تبدیل شده‌اند و امیدواریم اطلاعات مفیدی در مورد منشاء و سفرهای اعماق فضایی خود داشته باشند.

دانشمندان می افزایند که در حال حاضر اطلاعات کمی در مورد پرتوهای نوترینو و کیهانی وجود دارد، زیرا آنها به ندرت با ماده تعامل دارند. در عوض، هر دو ذره بیشتر شبیه ارواح عمل می کنند و مستقیماً از تمام مواد یا سایر دستگاه های تشخیص زمینی عبور می کنند. پروفسور آنجلا اولینتو در یک انتشار دانشگاهی می گوید: «این گام مهمی برای حل معمای این است که این ذرات پرانرژی از کجا در جهان می آیند و چگونه ممکن است ساخته شوند».

 محققان دانشگاه شیکاگو خاطرنشان می کنند که دستگاه EUSO-SPB2 دارای آشکارسازهای امواج گرانشی در تلاش برای دریافت پیام از پیام رسان های مرموز فضای بیرونی است. این دستگاه در نهایت بر جریان های بادی که حدود 20 مایلی بالاتر از نیمکره جنوبی سیاره هستند، سوار خواهد شد.

 ربکا دیزینگ، فیزیکدان دانشگاه شیکاگو، که به ساخت یکی از ابزارهایی که روی بالون سوار می شود، می گوید: «هرچه جو بیشتری را بتوان مشاهده کرد، بهتر است، زیرا پرتوهای کیهانی با انرژی فوق العاده بسیار نادر هستند. یک تکه کیلومتر مربعی زمین تنها در هر قرن یک بار توسط یکی از این ذرات مورد اصابت قرار می گیرد».280 دانشمند از 13 کشور و 77 مؤسسه دانشگاهی مجزا به تیم شیکاگو خواهند پیوست. این بالون در ارتفاع بالا که مراحل ساخت و مونتاژ نهایی خود را سپری می کند، قرار است در بهار سال 2023 به فضا پرتاب شود و از سکوی پرتاب نیوزلند وارد جو می شود.

منبع:study find
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل