کشف دلیل عمر طولانی عروس دریایی نامیرا

به گزارش سیناپرس اردبیل، یک گونه جاودانه ازعروس دریایی دارای نسخه های دوگانه ژن هایی است که از DNA محافظت و ترمیم می کند. این یافته می تواند سرنخ هایی از پیری انسان و شرایط مرتبط با افزایش سن ارائه دهد.

عروس دریایی زندگی خود را به عنوان لارو در حال حرکت شروع می کند. آنها در نهایت به کف دریا می چسبند و به پولیپ های جوانه مانند تبدیل می شوند. ساکنان پایین خود را شبیه سازی می کنند و کلونی های انباشته و کم تحرکی را تشکیل می دهند. این مرحله برای اکثر عروس دریایی ها بن بست است. اما عروس دریایی نامیرا (Turritopsis dohrnii) می تواند چرخه را معکوس کند.

آنها می توانند چرخه را برای مدت نامحدودی از سر بگیرند تا مرگ در سنین بالا را از بین ببرند. ماریا پاسکال تورنر از دانشگاه اویدو در اسپانیا و همکارانش برای اینکه بفهمند چگونه عروس دریایی فناپذیر از پیری جلوگیری می کند، ژنوم آن – مجموعه کامل دستورالعمل های ژنتیکی آن – را توالی یابی کردند و آن را با عروس دریایی زرشکی مرتبط اما فانی مقایسه کردند.

آنها دریافتند که عروس دریایی نامیرا دو برابر بیشتر از ژن های مرتبط با ترمیم و محافظت DNA دارد. این تکرارها می توانند مقادیر بیشتری از پروتئین های محافظ و ترمیمی تولید کنند.  عروس دریایی همچنین دارای جهش‌های منحصربه‌فردی بود که تقسیم سلولی را متوقف کرد و از تخریب تلومرها – کلاهک‌های محافظ کروموزوم‌ها – جلوگیری کرد. سپس، برای تعیین دقیق چگونگی بازگشت T. dohrnii به شکل پولیپ، دانشمندان بررسی کردند که کدام ژن‌ها در طول این دگردیسی معکوس فعال بودند. آنها دریافتند که ژله‌ها ژن‌های رشدی را خاموش می‌کنند تا سلول‌ها را به حالت اولیه بازگردانند و ژن‌های دیگری را فعال می‌کنند که به سلول‌های نوپا اجازه می‌دهند پس از جوانه‌زنی مدوزای جدید، دوباره تخصصی شوند. Pascual-Torner می گوید که این تغییرات ژنتیکی با هم از حیوان در برابر هوازدگی زمان محافظت می کند.

اما ماریا پیا میگلیتا از دانشگاه تگزاس A&M در گالوستون اشاره می‌کند که عروس دریایی زرشکی نیز می‌تواند جوان‌سازی کند، اما نه به اندازه T. dohrnii. او می گوید که استفاده از آنها برای مقایسه ممکن است تفاوت هایی را در درجه جاودانگی جاودانگی نشان دهد.

با این حال، پاسکوال-تورنر می گوید ژن هایی که آنها شناسایی کردند می تواند با پیری انسان مرتبط باشد. آنها می توانند الهام بخش پزشکی احیا کننده باشند یا بینش هایی در مورد بیماری های مرتبط با افزایش سن مانند سرطان و تخریب عصبی ارائه دهند.

منبع:new scientist