نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

طراحی یک ماشین ظرفشویی با قدرت پاک‌کنندگی فوق‌العاده

به گزارش سیناپرس اردبیل، شبیه‌سازی‌های کامپیوتری نشان می‌دهند که یک ماشین ظرفشویی بخار فوق‌گرم می‌تواند باکتری‌های مقاوم در برابر حرارت را روی بشقاب در کمتر از 30 ثانیه از بین ببرد.

ناتالی ژرمن در دانشگاه TU Dortmund آلمان و لیلا ابوفرح در دانشگاه فنی مونیخ در آلمان یک ماشین ظرفشویی ساده را مدلسازی کردند که به جای آب گرم و صابون از بخار بسیار داغ برای تمیز کردن استفاده می کرد. وقتی بخار به دمای کافی بالا می‌رسد، «بسیار گرم» می‌شود، به این معنی که تمام قطرات آب تبخیر می‌شوند، بنابراین کاملاً گازی و خشک است. در این شکل، می تواند گرمای بیشتری را در هنگام برخورد با یک سطح نسبت به بخار معمولی منتقل کند.

محققان دستگاه ساده ای را شبیه سازی کردند که می توانست از بخار فوق گرم برای تمیز کردن ظروف روی کامپیوتر استفاده کند. این شامل یک نازل بود که بخار فوق‌گرم شده را به داخل جعبه‌ای حاوی یک صفحه تکی با باکتری‌های مقاوم در برابر حرارت بیرون می‌داد. این باکتری بر اساس Geobacillus stearothermophilus مدل‌سازی شده است که می‌تواند باعث فاسد شدن غذا شود و در دمای بالاتر از دمای ماشین‌های ظرفشویی معمولی زنده بماند.

پس از 2 ثانیه از شبیه سازی، حدود 50 درصد از باکتری ها مرده بودند. پس از 25 ثانیه غلظت آنها در صفحه به صفر رسید. ژرمن می گوید که در ماشینی با نازل های بیشتر و ظروف بیشتر، این کار احتمالاً بیش از نیم دقیقه طول می کشد، اما او انتظار دارد که همچنان کوتاه تر از ماشین ظرفشویی معمولی باشد که چرخه متوسط آن 1.5 ساعت طول می کشد.

 ابیگیل اسنایدر از دانشگاه کرنل در نیویورک می گوید که بخار فوق گرم در حال حاضر به عنوان یک ضد عفونی کننده در کارخانه های فرآوری مواد غذایی استفاده می شود زیرا جایگزین موثری برای استفاده از مواد شوینده است که گاهی اوقات می تواند مضر باشد. با این حال، او می گوید که بخار فوق گرم نمی تواند تنها روش شستشو باشد زیرا تکه های غذایی چسبیده به ظروف را از بین نمی برد.

 راینر استامینگر از دانشگاه بن در آلمان می‌گوید ماشین‌های ظرفشویی بخار سوپرگرم می‌توانند گزینه‌ای برای استریل کردن ابزار پزشکی باشند.او می گوید:« با این حال، دمای بسیار بالا ممکن است برای استفاده در خانه ها چالش برانگیز باشد و به برخی از ظروف آسیب برساند».

 ژرمن و همکارانش قصد دارند نسخه های پیچیده تری از ماشین ظرفشویی خود را با افزودن نازل های بیشتر و ظروف بیشتر شبیه سازی کنند.

منبع:new scientist
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل