کشف دنیای آبی بی‌نظیر در سیاره فراخورشیدی

به گزارش سیناپرس اردبیل، تیمی از دانشگاه مونترال می‌گویند این سیاره کمی بزرگ‌تر از زمین است و به دور ستاره TOI-1452، یکی از دو ستاره کوچک‌تر در یک منظومه دوتایی در صورت فلکی دراکو، می‌چرخد.

این سیاره که TOI-1452 b نامگذاری شده است، در منطقه قابل سکونت قرار دارد، به این معنی که فاصله مناسبی از خورشید دارد تا از آب مایع پشتیبانی کند، بدون اینکه خیلی گرم یا خیلی سرد باشد. بر اساس بررسی‌های اندازه و جرم جهان، دانشمندان بر این باورند که این سیاره ممکن است حاوی لایه ضخیمی از آب باشد که بیشتر سطح آن را می‌پوشاند، درست مانند برخی از قمرهای مشتری و زحل.

رنه دویون، استاد دانشگاه مونترال و مدیر مؤسسه تحقیقات سیارات فراخورشیدی (iREx) و رصدخانه مونت مگانتیک، می‌گوید: «من به این کشف بسیار افتخار می‌کنم زیرا کالیبر بالای محققان و ابزار دقیق ما را نشان می‌دهد»

چرا دانشمندان فکر می کنند این یک سیاره اقیانوسی است؟

تیم تحقیقاتی به رهبری چارلز کادیوکس عضو iREx معتقد است که TOI-1452 b احتمالاً سیاره ای سنگی مانند زمین است. با این حال، شعاع، جرم و چگالی آن نشان می دهد که سیاره فراخورشیدی بسیار متفاوت از خانه ما به نظر می رسد. در مقایسه، زمین در واقع یک سیاره "خشک" است.

وقتی به آب پوشاندن 70 درصد سطح زمین فکر می کنید، ممکن است درست به نظر نرسد، اما اقیانوس ها کمتر از یک درصد از کل جرم سیاره را تشکیل می دهند. این تیم بر این باور است که آب در جهان‌های دیگر در واقع بسیار فراوان‌تر است. مطالعات قبلی سیارات فراخورشیدی را بین اندازه زمین و اندازه نپتون پیدا کرده اند که 3.8 برابر بزرگتر از سیاره ما است. TOI-1452 b تقریباً 70 درصد بزرگتر از زمین است. TOI-1452 b یکی از بهترین نامزدها برای سیاره اقیانوسی است که ما تا به امروز پیدا کرده ایم. شعاع و جرم آن چگالی بسیار کمتری را نسبت به سیاره ای که اساساً از فلز و سنگ تشکیل شده است، مانند زمین، نشان می دهد. میخایلو پلوتنیکوف و دایانا والنسیا از دانشگاه تورنتو متخصصان مدل‌سازی فضای داخلی جهان‌های خارج از منظومه شمسی هستند.  طبق تحقیقات آنها، تا 30 درصد از جرم TOI-1452 b ممکن است از آب تشکیل شده باشد.

نویسندگان مطالعه معتقدند TOI-1452 b یک کاندید عالی برای تلسکوپ فضایی جیمز وب جدید برای اکتشاف است. این تیم می‌افزاید که این دنیای آبی یکی از معدود سیاره‌های معتدل است که به اندازه کافی به زمین نزدیک است تا دانشمندان بتوانند به مطالعه جو آن ادامه دهند.  تلسکوپ ها همچنین می توانند این منطقه از فضا را در تمام طول سال رصد کنند.

این یافته ها در مجله Astronomical منتشر شده است.

منبع:study find