کاهش بیماری‌های قلبی با استفاده از یک قرص ترکیبی

به گزارش سیناپرس اردبیل، یک کارآزمایی بالینی بزرگ بین‌المللی نشان داده است که ترکیب سه داروی رایج بیماری قلبی در یک قرص در پیشگیری از حوادث قلبی عروقی و مرگ در مقایسه با تجویز هر یک از داروها به طور جداگانه مؤثرتر است. ایده درمانی قرص ها چندین دهه است که وجود داشته است و بر اساس این پیشنهاد است که بیماران تمایل دارند به جای تلاش برای مدیریت سه یا چند رژیم دارویی مختلف، به درمان هایی که شامل تک قرص هستند، پایبند باشند.

یک کارآزمایی در سال 2018 که یک پلی قرص را برای فشار خون بالا آزمایش کرد، نشان داد که در مدیریت فشار خون در بیماران در مقایسه با بیمارانی که همان سه دارو را جداگانه تجویز می‌کردند، مؤثرتر بود. در مورد Trinomia، قرص که برای بیماران قلبی طراحی شده است و ترکیبی از آسپرین، رامیپریل و آتورواستاتین است.

برای آزمایش اثربخشی آن، محققان نزدیک به 2500 شرکت‌کننده را در هفت کشور انتخاب کردند. شرکت‌کنندگان پس از حمله قلبی انتخاب شدند و به‌طور تصادفی برای مصرف Trinomia یا یک درمان استاندارد شامل مصرف هر یک از داروها به طور جداگانه انتخاب شدند.

کل گروه به طور متوسط به مدت سه سال پیگیری شد. در پایان کارآزمایی سه ساله، محققان دریافتند افرادی که پلی‌پیل مصرف می‌کنند، 33 درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از حوادث قلبی عروقی بعدی در مقایسه با افرادی که در پروتکل مصرف تک قرصی ازمایش شدند بودند. همچنین گروه پلی‌پیل در مقایسه با افرادی که این سه دارو را جداگانه مصرف می‌کردند، 24 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به چهار رویداد مهم قلبی عروقی (مانند سکته مغزی غیر کشنده یا حمله قلبی غیرکشنده) بودند.

 "نتایج مطالعه SECURE نشان می دهد که برای اولین بار که پلی قرص حاوی آسپرین، رامیپریل و آتورواستاتین به کاهش بالینی مرتبط در حوادث قلبی عروقی مکرر در بین افرادی که از حمله قلبی قبلی بهبود یافته اند، به دلیل پایبندی بهتر به این داروها، دست می یابد. والنتین فوستر، محقق ارشد در این کارآزمایی، توضیح داد که  این رویکرد ساده‌سازی شده با یک پلی‌پیل ساده، به‌جای مصرف جداگانه آن‌ها به‌عنوان معمولی انجام می‌شود.

 این کارآزمایی همچنین تأیید کرد که مزایای این استراتژی پلی‌پیل به این دلیل است که بیماران بیشتر به درمان دارویی خود پایبند هستند. ترکیب چند دارو در یک قرص به این معنی بود که افرادی که از پلی‌پیل مصرف می‌کردند، درمان خود را با ثبات بیشتری نسبت به کسانی که وظیفه مدیریت سه داروی جداگانه در هر روز را داشتند، ادامه دادند.

هدف ما این بود که از همان ابتدا تاثیر بگذاریم و اکثر بیماران در این مطالعه در هفته اول پس از حمله قلبی شروع به مصرف یک پلی‌پیل ساده کردند. با ساده‌سازی درمان و بهبود پایبندی، این رویکرد پتانسیل کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مکرر و مرگ را در مقیاس جهانی دارد.

 

منبع: study find
مترجم: پریناز نصرتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا