نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

آنفولانزای گوجه فرنگی ویروس جدید نیست

به گزارش سیناپرس اردبیل، در 17 آگوست، مقاله ای در مجله The Lancet Respiratory Medicine منتشر شد. این مقاله با عنوان "شیوع آنفولانزای گوجه فرنگی در هند" در مورد ظهور بالقوه یک ویروس جدید با 82 کودک مبتلا به یک بیماری مرموز از اوایل ماه مه تا اواخر جولای گزارش می دهد.

در ادامه، این مقاله آنفولانزای گوجه‌فرنگی را به‌عنوان بیماری مشابه COVID-19 توصیف می‌کند، با علائم تب، خستگی و بدن درد،اما همچنین با تاول‌های بزرگ و دردناکی که می‌تواند به اندازه گوجه‌فرنگی باشد. از این رو نام آنفولانزای گوجه فرنگی است. اگرچه در نامه حدس می‌زد که این بیماری به طور بالقوه می‌تواند هر چیزی باشد، از شکل جدیدی از عفونت رایج دوران کودکی گرفته تا نوعی بیماری پس از ویروسی، اما اساساً کل ایده «آنفولانزای گوجه‌فرنگی» را به عنوان یک «ویروس جدید» معرفی می‌کند.

با این حال، هیچ داده آزمایشگاهی واقعی برای حمایت از این پیشنهاد ارائه نشد و ارجاع اصلی به "آنفولانزای گوجه فرنگی" که در نامه ذکر شده، گزارش های خبری از وب سایت های محلی هند بود. این نوع نامه‌های مکاتبه‌ای به مجلات، علی‌رغم اینکه در مجله‌هایی مانند The Lancet وجود دارند، توسط همتایان بررسی نمی‌شوند.

آنها بدون هیچ نظارتی منتشر می شوند و اغلب به عنوان آژیرهای با ارزش برای دانشمندان دیگر عمل می کنند و مواردی را که ارزش بررسی دقیق تر را دارند برجسته می کنند. اما در دنیای پسا کووید، اخبار مربوط به یک «ویروس جدید» بالقوه هرگز نمی‌تواند تا چند هفته که دانشمندان باید واقعاً این پیشنهاد را تأیید کنند، ساکت بماند. در عرض چند روز، این داستان از طریق صدها مقاله تقویت شد و آنفولانزای گوجه فرنگی بر اساس همین مکاتبات بدون هیچ مدرک واقعی آزمایشگاهی به یک واقعیت تبدیل شد. در حالی که این داستان های هذلولی در حال گسترش بودند، چندین محقق شروع به زیر سوال بردن صحت این نامه تحقیقاتی اولیه کردند.

اپیدمیولوژیست استرالیایی، گیدئون مایروویتزکاتز، به سرعت پاسخی به این نامه منتشر کرد، با این استدلال که هیچ مدرکی وجود ندارد که این بیماری ها در هند توسط یک ویروس جدید ایجاد شده است و چرخه اخبار فعلی بیشتر بر اساس "هوای گرم" است. Meyerowitz-Katz و سایر محققان به سرعت به نامه ای اشاره کردند که در مجله بیماری های عفونی کودکان، دو روز پس از مکاتبات The Lancet منتشر شد. 

این مقاله از سوی تیمی از محققان بیماری های عفونی در بریتانیا، دو مورد مشکوک به "آنفولانزای گوجه فرنگی" را گزارش می دهد. و اکنون، برخی از محققان از قبل حدس می زنند که این موج "آنفولانزای گوجه فرنگی" می تواند با COVID-19 مرتبط باشد. سارا پیت گفت که ویروس‌ها از زمان شروع همه‌گیری COVID-19 رفتار عجیبی داشته‌اند، از شیوع هپاتیت در کودکان در سال گذشته تا شیوع اخیر جهانی آبله میمون.
 با توجه به همه‌گیری COVID-19، هوشیاری بیش از حد و بهبود تکنیک‌های نظارت و گزارش‌دهی ممکن است عفونت‌های بیشتری را افزایش دهد، با این حال، اثرات دراز مدت COVID-19 می‌تواند منجر به افزایش بیماری‌ها در سیستم ایمنی ضعیف شده شود.  

منبع:study find
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل