نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ویروس‌ها به درمان سرطان کمک می‌کنند

به گزارش سیناپرس اردبیل، با وجود قدرت چشمگیر شبکه دفاعی پیچیده سیستم ایمنی، مبارزه با یک نوع تهدید برای بدن چالش برانگیز است. این زمانی به وجود می‌آید که سلول‌های بومی خود بدن بدخلق می‌شوند که منجر به پدیده سرطان می‌شود یک مطالعه جدید توضیح می دهد که چگونه ترکیبی از ایمونوتراپی و ویروس درمانی با استفاده از ویروس میکسوما امید جدیدی را برای بیماران مبتلا به سرطان های مقاوم به درمان فراهم می کند.

در تحقیق جدیدی که در مجله Cancer Cell منتشر شده است، نویسندگان مرتبط، گرانت مک فادن، مسمدور رحمان و همکارانشان خط حمله جدیدی را پیشنهاد می‌کنند که نویدبخش سرطان‌های مقاوم به درمان است. این رویکرد شامل ترکیبی از دو روش است که هر کدام موفقیت قابل توجهی را در برابر برخی سرطان ها نشان داده اند. این مطالعه توضیح می‌دهد که چگونه ویروس درمانی انکولیتیک، تکنیکی با استفاده از ویروس‌های مبارزه با سرطان، می‌تواند در هماهنگی با تکنیک‌های ایمونوتراپی موجود عمل کند و ظرفیت ایمنی را برای هدف قرار دادن و تخریب موثر سلول‌های سرطانی تقویت کند. ویروس های انکولیتیک نشان دهنده یک راه جدید هیجان انگیز برای درمان سرطان هستند. چنین ویروس هایی توانایی قابل توجهی در شکار و پایان دادن به سلول های سرطانی دارند در حالی که سلول های سالم را بدون آسیب می گذارند و همچنین توانایی سیستم ایمنی را برای شناسایی و پایان دادن به سلول های سرطانی افزایش می دهند. یکی از این ویروس ها که به عنوان میکسوما شناخته می شود، تمرکز تحقیقات فعلی و زمینه ای از تخصص برای گروه تحقیقاتی است.

این مطالعه نشان می‌دهد که استفاده از سلول‌های T آلوده به ویروس میکسوما می‌تواند باعث مرگ سلول‌های سرطانی شود که قبلاً مشاهده نشده بود. این شکل از تخریب سلولی که به عنوان اتوسیس شناخته می شود، ممکن است به ویژه در برابر تومورهای جامد مفید باشد که در برابر درمان به اشکال مختلف درمان سرطان، از جمله ایمونوتراپی به تنهایی، مقاوم هستند. مک فادن می گوید: «این کار پتانسیل عظیم ترکیب ویروس درمانی با سلول درمانی را برای درمان سرطان های صعب العلاج فعلی تایید می کند».
 سیستم ایمنی از طیف وسیعی از سلول های تخصصی تشکیل شده است که برای گشت زنی در بدن و پاسخ به تهدیدات طراحی شده اند. این سیستم در یک مسابقه تسلیحاتی بی‌وقفه علیه پاتوژن‌ها شرکت می‌کند، که تکنیک‌های پیچیده‌ای را برای تلاش برای گول زدن دفاع‌های ایمنی، انتشار در بدن و ایجاد بیماری ایجاد می‌کند. سرطان یک چالش منحصر به فرد برای سیستم ایمنی بدن است زیرا سلول های تومور اغلب فاقد ویژگی های سلولی شناسایی هستند که به سیستم ایمنی اجازه می دهد با تشخیص خود از غیر خود به آنها حمله کند. سلول‌های سرطانی می‌توانند از طریق طیف وسیعی از استراتژی‌های اجتنابی، تلاش‌های ایمنی برای شکار و از بین بردن آنها را بیشتر کوتاه کنند. محققان امیدوارند که به سیستم ایمنی بدن کمک کنند تا بر تاکتیک‌های مخوف سرطان غلبه کند و تکنیک‌های آزمایشی جدیدی را توسعه دهند که متعلق به دسته‌ای به نام سلول درمانی یا ACT است.

 چنین روش‌هایی اغلب شامل حذف مجموعه‌ای از سلول‌های سفید خونی که با سرطان مبارزه می‌کنند، به نام سلول‌های T، اصلاح ظرفیت جستجو و از بین بردن آنها و تزریق مجدد آنها به بیماران است.  برخی از بیماران سرطانی که با چشم‌انداز بدی روبرو هستند، پس از استفاده از ایمونوتراپی بهبودی قابل توجهی داشته‌اند. اما تکنیک هایی مانند CART و TCR با این وجود محدودیت های خود را دارند و اغلب در برابر تومورهای جامد پیشرفته بی اثر هستند. در چنین مواردی، سلول‌های سرطانی اغلب با کاهش یا از دست دادن آنتی‌ژن‌های سطحی یا پروتئین‌های MHC که سلول‌های T برای شناسایی آنها استفاده می‌کنند،از تخریب توسط سلول‌های T فرار می‌کنند. مطالعه جدید توانایی ایمونوتراپی را هنگامی که با ویروس درمانی برای شکستن دیواره مقاومت به سرطان، به ویژه با استفاده از سلول های T مجهز به میکسوم، همراه باشد، برجسته می کند. میکسوم می‌تواند مستقیماً سلول‌های سرطانی را مورد هدف قرار داده و از بین ببرد، اما به طور مفیدتر می‌تواند شکل غیرمعمولی از مرگ سلولی هدایت‌شده توسط سلول T به نام اتوزیس را القا کند.

این شکل از مرگ سلولی دو شکل دیگر از مرگ سلولی سرطانی برنامه ریزی شده ناشی از سلول های T را افزایش می دهد که به آپوپتوز و پیروپتوز شناخته می شوند. در طی اتوزیس با واسطه میکسوم، سلول‌های سرطانی در مجاورت آنهایی که تحت درمان قرار گرفته‌اند نیز در فرآیندی به نام کشتن تماشاگر از بین می‌روند. این اثر می‌تواند به طور قابل‌توجهی ریشه‌کنی تهاجمی سلول‌های سرطانی را در درمان دوگانه، حتی در تومورهای جامد که به سختی قابل درمان هستند، افزایش دهد. بنابراین یک رویکرد ترکیبی میکسوما-ایمونوتراپی این پتانسیل را دارد که به اصطلاح "تومورهای سرد" را که زیر رادار سیستم ایمنی پرواز می کنند، به "تومورهای داغ" تبدیل کند که سلول های ایمنی می توانند شناسایی و از بین ببرند و به سلول های T CAR یا سلول های TCR اجازه می دهد تا وارد محیط تومور شده، تکثیر و فعال می شود.

محققان  در آستانه کشف جنبه های جدیدتر ویروس میکسوما و ویروس درمانی انکولیتیک هستند. علاوه بر این، این یافته‌ها دری را برای آزمایش ویروس‌های کشنده سرطان با سایر روش‌های ایمنی درمانی سرطان مبتنی بر سلول که می‌توانند در بیماران سرطانی مورد استفاده قرار گیرند، باز می‌کند. توانایی مهندسی مجدد ریشه ای ویروس های انکولیتیک مانند میکسوم برای هدف قرار دادن طیف وسیعی از سرطان های مقاوم، مرز جدیدی برای درمان این بیماری ویرانگر فراهم می کند.

 

منبع:medical xpress
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل