نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ارتباط تغذیه ناسالم با احساس اضطراب و افسردگی

به گزارش سیناپرس اردبیل، محققان کالج پزشکی اشمیت دانشگاه آتلانتیک فلوریدا ارتباطی بین مصرف بیش از حد غذاهای ناسالم و علائم نامطلوب سلامت روان پیدا کرده اند. فرآوری شده یعنی این محصولات معمولاً تولید می شوند و وقتی از بسته بندی خارج می شوند آماده مصرف هستند.  آنها به طور کلی راحت، ارزان، سریع آماده می شوند و از فرمول های صنعتی روغن ها، چربی ها، قندها، نشاسته و ایزوله های پروتئینی تشکیل شده اند.

غذاهای فرآوری شده اغلب حاوی طعم دهنده ها، رنگ ها، امولسیفایرها و سایر افزودنی هاهستند. نمونه های رایج این محصولات شامل نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه، فست فود، چیپس سیب زمینی، آب نبات، شیرینی های بسته بندی شده با شکر و گوشت های فرآوری شده مانند همبرگر و سوسیس است. محققان می گویند مطالعات قبلی وجود داشته است که ارتباط بین مصرف غذاهای فوق فرآوری شده و افسردگی را نشان می دهد، اما تعداد کمی از گزارش ها تعداد کل روزهای ضعیف سلامت روانی را که افراد تجربه می کنند از خوردن غذاهای ناسالم تجربه کرده اند، بررسی کرده است.

مطالعه جدید نمونه‌ای از بزرگسالان مورد بررسی قرار داد تا ببیند آیا مصرف غذاهای فرافرآوری‌شده بیشتر تعداد روزهای ناسالم روانی افراد را افزایش می‌دهد یا خیر. این تیم موارد افسردگی خفیف، تعداد روزهای ناسالم روانی و تعداد روزهای مضطرب را در بین 10359 بزرگسال 18 سال و بالاتر اندازه گیری کردند.

غذاهای ناسالم منجر به روزهای "مضطرب" بیشتر می شود. نتایج نشان می‌دهد افردی  که بیشترین مقدار غذاهای فرآوری‌شده را مصرف می‌کنند، گزارش کردند که در مقایسه با افرادی که معمولاً از این غذاها اجتناب می‌کنند، «روزهای مضطرب» بیشتری داشته‌اند. فرآوری شدن غذا ارزش غذایی آن را کاهش می دهد و همچنین باعث افزایش تعداد کالری می شود، زیرا غذاهای فوق فرآوری شده دارای قند افزوده، چربی اشباع و نمک زیاد هستند، در حالی که دارای پروتئین، فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی کم هستند.  
با توجه به میزان قرار گرفتن در معرض و اثرات مصرف مواد غذایی فوق فرآوری شده، مطالعه ما پیامدهای بالینی و سلامت عمومی قابل توجهی دارد. نویسندگان مطالعه خاطرنشان می کنند که آنها در طول تحقیقات خود از طبقه بندی مواد غذایی NOVA استفاده کردند. این سیستم اخیراً توسط سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد پذیرفته شده است.

منبع: study find
مترجم : پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل