نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

دیواره‌های لاستیکی منعطف و استحکام بالایی دارند

به گزارش سیناپرس اردبیل، لاستیک خودرو یک کابوس زیست محیطی است. همه جا حاضر، قابل مصرف، کثیف و صدها سال طول می کشد تا در محل دفن زباله تجزیه شوند. هر پروژه ای که بتواند آنها را بازیافت کند، مانند خرد کردن آنها برای استفاده به عنوان پرکننده یا عایق آسفالت، یا استفاده از آنها به عنوان تاب و ضربه گیر در زمین بازی کودکان، یک موهبت زیست محیطی است. 

برای دهه‌ها، مردم دونات‌های لاستیکی دیروز را در دیواره‌های لاستیک‌های فردا بازیافت می‌کنند، آن‌ها را در ساختارهای تکان‌دهنده روی هم می‌چینند و با خاک بسته‌بندی می‌کنند. این نوع چیزها را به وفور در تأسیسات مسابقات اتومبیل رانی دیده‌اید – در واقع، برخی از لاستیک‌ها به‌طور غیرمعمولی مشتاق درگیر شدن بوده‌اند. جنبش Earthship این ایده را فراتر می‌برد، دیوارهای حائل و کل ساختمان‌ها را از دیواره‌های لاستیک ایجاد می‌کند، گاهی اوقات آنها را با قلوه سنگ و آجرهای شکسته پر می‌کند تا امکان زهکشی فراهم شود، یا حتی در بالای آن ظاهری صاف‌تر ایجاد می‌کند. 

با این حال، این نوع پروژه‌ها بسیار کاربردی هستند. این 450000 تن زباله سمی می تواند به مصالح ساختمانی رایگان برای استفاده در انواع پروژه های ساخت و ساز اصلی تبدیل شود، اگر مطالعه و مستندسازی شود تا جایی که مهندسان بتوانند از آن استفاده کنند.

دکتر مارتین فرنی، یکی از همکاران، گفت: «فقدان داده‌های پشتیبانی از جذب گسترده‌تر دیواره‌های تایر توسط مهندسان و معماران جلوگیری کرده است، و ما امیدواریم این مطالعه آن را تغییر دهد و دامنه پروژه‌هایی را که در آن از این دیوارها استفاده می‌شود، گسترش دهد».  نویسنده یک مطالعه جدید که این دیواره های لاستیک را به یک تجزیه و تحلیل ساختاری کامل ارائه می دهد. "دیواری که ما آزمایش کردیم اولین دیواری از نوع خود بود که به صورت علمی به این روش آزمایش شد و تمام داده ها نشان می دهد که دیواره تایرها می توانند ساختارهای بسیار محکم و ایمن باشند."

او ادامه داد: «دیواره‌های لاستیک نه تنها از نظر ساختاری مانند دیوارهای حائل بتنی یا چوبی هستند، بلکه بسیار انعطاف‌پذیر هستند».  برخلاف دیوارهای بتنی، متوجه شدیم که این دیوارها پس از ضربه، مانند زلزله، توانایی «بازگشت به شکل» را دارند. همچنین زهکشی عالی ارائه می دهد که می تواند در بسیاری از سناریوهای دیوار حائل مورد توجه قرار گیرد.

محققان امیدوارند داده‌هایی که تولید کرده‌اند، و همچنین مدل‌های نرم‌افزار مرتبط، برای ایجاد دستورالعمل‌های طراحی تایید شده و مقررات کد ساختمان برای تشویق به پذیرش گسترده‌تر این روش ساخت‌وساز سازگار با محیط‌زیست – اگر کار فشرده باشد – استفاده شود. ما واقعاً معتقدیم که این تحقیق یک پایه شواهد قوی برای استفاده گسترده از دیواره‌های لاستیک در مسکن و سایر کاربردها فراهم می‌کند و گام بعدی تعامل با یک شریک صنعتی برای توسعه طیف وسیعی از برنامه‌های کاربردی در دنیای واقعی برای دیواره‌های تایر خواهد بود.

منبع: new atlas
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل