نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

افراد کم‌تحرک در معرض خطر بالای ابتلا به زوال عقل

 به گزارش سیناپرس اردبیل، یک تیم مشترک از محققان علوم زیستی و رسانه در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می گویند که ورزش کردن ذهن ممکن است به اندازه ورزش کردن بدن مهم باشد. 

افراد بالای 60 سال که تلویزیون تماشا می‌کنند و به طور منفعلانه در فعالیت‌های مشابه «بی تحرک فکری» شرکت می‌کنند، خود را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به زوال عقل قرار می‌دهند. از سوی دیگر، سالمندانی که می خوانند، جدول کلمات متقاطع انجام می دهند یا با رایانه کار می کنند، با فعال نگه داشتن مغزشان به کاهش خطر ابتلا به زوال عقل کمک می کنند. نشستن طولانی مدت باعث کاهش جریان خون در مغز می شود.

با این حال، محققان می گویند که «تحریک فکری بیشتر که [حتی] در هنگام استفاده از رایانه رخ می دهد، ممکن است اثرات منفی نشستن را خنثی کند». از مطالعات گذشته می دانیم که تماشای تلویزیون در مقایسه با استفاده از رایانه یا استفاده از رایانه مستلزم سطوح پایینی از فعالیت عضلات و مصرف انرژی است.

دیوید رایکلن، یکی از نویسندگان این مطالعه، در یک نشریه دانشگاهی می گوید:« در حالی که تحقیقات نشان داده است که نشستن بی وقفه برای مدت طولانی با کاهش جریان خون در مغز مرتبط است، تحریک فکری نسبتاً بیشتری که در هنگام استفاده از رایانه رخ می دهد ممکن است اثرات منفی نشستن را خنثی کند». فقط استفاده از مغز می تواند آسیب ناشی از نشستن را جبران کند. تیم تحقیقاتی USC و دانشگاه آریزونا دریافتند افرادی که فعالیت‌های ذهنی غیرفعال مانند تماشای تلویزیون انجام می‌دهند،

بدون توجه به اینکه از نظر فیزیکی فعال هستند یا نه، در معرض خطر بیشتری برای شروع زوال عقل هستند. محققان تکرار کردند که کاری که افراد مسن در حالت نشسته انجام می دهند برای سلامت مغز و جلوگیری از زوال شناختی در سال های آخر زندگی آنها بسیار مهم است. فعالیت‌هایی که مغز را تحریک می‌کنند، حتی زمان زیادی را که افراد مسن در محل نشستن می‌گذرانند، جبران می‌کند.

نویسندگان می افزایند که خطر ابتلا به زوال عقل در میان سالمندانی که از نظر فکری فعال بودند، کاهش می یابد، حتی اگر آنها به اندازه کافی ورزش بدنی نداشته باشند. این مطالعه 145000 سالمند را که بین سال‌های 2006 تا 2010 تشخیص زوال عقل نداشتند، مورد بررسی قرار داد. محققان با استفاده از سوابق بیمارستانی بستری و سایر داده‌های پزشکی گزارش‌شده خود، دریافتند که در نهایت 3507 مورد مثبت در بین نمونه‌های گروهی در طول 12 سال مشاهده شد.

پروفسور ژن الکساندر، نویسنده این مطالعه، می‌گوید: «اگرچه می‌دانیم فعالیت بدنی برای سلامت مغز ما مفید است، بسیاری از ما فکر می‌کنیم که اگر در طول روز فعالیت بدنی بیشتری داشته باشیم، می‌توانیم با تأثیرات منفی زمان نشستن مقابله کنیم». این مطالعه طیف گسترده‌ای از تحقیقات گذشته را تأیید می‌کند که به افراد مسن هشدار می‌دهد که به سبک زندگی بی‌تحرک و سایر فعالیت‌هایی که ذهن را تحریک نمی‌کنند رضایت ندهند. تحقیقات مرکز پزشکی دانشگاه رادبود که در سال 2018 منتشر شد، ارتباط مستقیمی را بین رفتار بی تحرک و بیماران مبتلا به زوال عقل نشان داد. 

تأثیرات مغزی ناشی از نشستن در حین فعالیت‌های فراغت ما واقعاً از میزان فعالیت بدنی ما جدا است، و اینکه فعالیت ذهنی بیشتر، مانند هنگام استفاده از رایانه، ممکن است راهی کلیدی برای مقابله با این بیماری باشد. آنچه که ما در حالت نشسته انجام می‌دهیم مهم است. این دانش در طراحی مداخلات بهداشت عمومی هدفمند با هدف کاهش خطر ابتلا به بیماری های عصبی ناشی از فعالیت های کم تحرک از طریق تغییر رفتار مثبت بسیار مهم است.

منبع:study find
مترجم : پرینازنصرتی

خروج از نسخه موبایل