نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

علم ژنتیک به درمان بیماری‌های قلبی کمک می‌کند

به گزارش سیناپرس اردبیل، ایست قلبی ناگهانی (یا مرگ ناگهانی قلبی) که با تقریباً 300000 مرگ سالانه در بعضی کشور ها مرتبط است، یک نقص الکتریکی در قلب است که می تواند منجر به از دست دادن ناگهانی عملکرد قلب، تنفس و هوشیاری شود.

اکنون، تحقیقات جدید پیشگامانه نشان می‌دهد که پزشکی مدرن به زودی می‌تواند بیمارانی را که در معرض بالاترین خطر ابتلا به مرگ ناگهانی قلبی هستند، شناسایی کند. نویسندگان مطالعه از موسسه قلب اسمیت در Cedars-Sinai از یک امتیاز خطر چند ژنی استفاده کردند که قبلاً در پیش‌بینی بیماری عروق کرونر موفقیت‌آمیز به اثبات رسیده بود. با این حال اولین کاری است که نشان می‌دهد همان امتیاز خطر در شناسایی بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر که بیشتر در معرض خطر مرگ ناگهانی قلبی هستند نیز مؤثر است.

یافته‌ها نشان می‌دهد که بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر بدون اختلال شدید عملکرد قلب، بالاترین امتیاز خطر چند ژنی را دارند که به معنای افزایش ۷۷ درصدی خطر مرگ ناگهانی قلبی است.  به منظور پیش‌بینی بهتر و جلوگیری از مرگ ناگهانی قلبی، ابتدا باید ارتباط ژنتیکی بین آن و بیماری عروق کرونر را درک کنیم.  ما دریافتیم که ترکیب اطلاعات از این امتیاز خطر ژنتیکی توانایی ما را برای پیش‌بینی مرگ ناگهانی فراتر از مشارکت سایر نشانگرهای خطر شناخته شده بهبود می‌بخشد.

هیجان انگیزتر از همه، ژنتیک قادر به شناسایی بیمارانی بود که مرگ ناگهانی احتمال بیشتری داشت که امید به زندگی آنها را محدود کند. بیماران ممکن است هیچ هشداری مبنی بر اشتباه بودن چیزی نداشته باشند. در حالی که حملات قلبی یا انفارکتوس میوکارد معمولاً نتیجه گرفتگی عروق کرونر است که جریان خون به قلب را مسدود می کند، مرگ ناگهانی قلبی معمولاً به دلیل فعالیت الکتریکی ناگهانی و نامنظم رخ می دهد که پمپاژ قلب را مختل می کند.

در بسیاری از موارد، بیمار هشدار کمی دارد یا اصلاً هشدار نمی دهد. اگر بیمار به سرعت احیا نشود، ایست قلبی ناگهانی می تواند در عرض چند دقیقه منجر به مرگ شود. بیماری عروق کرونر شایع ترین عامل زمینه ای برای مرگ ناگهانی قلبی است. به گفته دکتر ساندو، این مطالعه ممکن است روزی به شناسایی موثرتر بیمارانی کمک کند که بیشترین سود را از درمان های نجات دهنده مانند دفیبریلاتور دارند. امروزه، اکثریت قریب به اتفاق مرگ‌های ناگهانی قلبی (70%) در افرادی رخ می‌دهد که در واقع دستورالعمل‌های رسمی برای پیشگیری از درمان با دفیبریلاتور را رعایت نمی‌کنند. این نشان دهنده یک خطای پزشکی دو برابری است. نه تنها پزشکان از بیمارانی که بیشتر در معرض خطر مرگ ناگهانی قلبی هستند غفلت می کنند، بلکه بیشتر دفیبریلاتورها به سمت بیماران پیشرفته قلبی می روند.

متأسفانه، این افراد به دلیل امید به زندگی محدود، بعید است که از مزایای سلامتی دفیبریلاتور بهره ببرند. این کار بر اساس داده های ارائه شده توسط انستیتوی ملی سلامت با حمایت از مطالعه مشاهده ای PRE-DETERMINE است. این پروژه با هدف شناسایی دقیق‌تر افرادی که در معرض خطر بالای مرگ ناگهانی قلبی در میان جمعیت بیشتری از بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر که بیماری قلبی پیشرفته ندارند، انجام شد.این مطالعه نشان می‌دهد که فرصتی برای شناسایی بیماران در معرض خطر مرگ ناگهانی قلبی و سپس ارائه راه‌حل‌های درمانی معنادار و پیشگیرانه مانند دفیبریلاتور وجود دارد.

منبع:study find
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل