نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نقش مسکّن‌ها در ایجاد نارسایی‌های قلبی عروقی

به گزارش سیناپرس اردبیل، حتی استفاده گهگاهی از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) می تواند بیماران دیابت نوع 2 را با نارسایی قلبی به بیمارستان بفرستد. محققان دانمارکی دریافتند که داروهایی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن خطر ابتلا به مشکلات قلبی را به ویژه در میان افراد دیابتی مسن افزایش می‌دهند.

دکتر اندرس هولت، نویسنده اول از بیمارستان دانشگاه کپنهاگ در یک بیانیه رسانه ای خاطرنشان می کند: «در مطالعه ما، تقریباً از هر شش بیمار مبتلا به دیابت نوع 2، یک نفر حداقل یک نسخه NSAID را ظرف یک سال دریافت کرد.  به طور کلی، ما همیشه توصیه می کنیم که بیماران قبل از شروع یک داروی جدید با پزشک خود مشورت کنند و با نتایج این مطالعه امیدواریم به پزشکان در کاهش خطر در صورت تجویز داروهای NSAID کمک کنیم».

محققان خاطرنشان می‌کنند که مطالعات قبلی استفاده از NSAID را با نارسایی قلبی در میان جمعیت عمومی مرتبط کرده‌اند، اما اطلاعات کمتری در مورد تأثیر این مسکن‌ها بر افراد مبتلا به بیماری‌های قبلی، از جمله دیابت، وجود دارد. آنها اضافه می کنند که احتمال ابتلا به نارسایی قلبی در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دو برابر بیشتر از افراد بدون دیابت است. بنابراین، مصرف مسکن هایی مانند سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایبوپروفن و ناپروکسن می تواند بسیار خطرناک باشد.

 کدام داروها بیشترین خطر را دارند؟

نویسندگان مطالعه نمونه‌گیری سراسری از بزرگسالان دانمارکی مبتلا به دیابت نوع 2 را که بین سال‌های 1998 تا 2021 تشخیص داده شده بود، مورد بررسی قرار دادند. میانگین سنی این گروه 62 سال بود و محققان هر فردی را که سابقه نارسایی قلبی یا بیماری‌های مرتبط با سیستم ایمنی داشتند را کنار گذاشتند. در مجموع، این مطالعه شامل 331189 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 بود.  در طول سال اول، 16 درصد از حداقل یک نسخه NSAID استفاده کرده اند، در حالی که سه درصد بیش از سه مورد از این داروها را مصرف کرده اند. بیش از 12 درصد از ایبوپروفن، 3.3 درصد از دیکلوفناک، 0.9 درصد از ناپروکسن و 0.4 درصد از سلکوکسیب استفاده کردند.

طی یک دوره پیگیری نزدیک به شش سال، 23308 شرکت کننده برای اولین بار در زندگی خود با نارسایی قلبی وارد بیمارستان شدند. نتایج نشان می دهد که استفاده از NSAID خطر نیاز به بستری شدن در بیمارستان برای نارسایی قلبی را افزایش می دهد. به طور کلی، افراد دیابتی که از این مسکن‌های رایج استفاده می‌کردند شانس داشتند – به این معنی که احتمال نیاز به بستری شدن در بیمارستان برای نارسایی قلبی در آنها تقریباً یک و نیم برابر بیشتر از افرادی بود که از NSAID اجتناب می‌کردند.

به طور جداگانه، مصرف دیکلوفناک نسبت شانس 1.48 و ایبوپروفن نسبت 1.46 را ایجاد کرد.  سلکوکسیب و ناپروکسن خطر نارسایی قلبی را افزایش نمی دهند، اما محققان هشدار می دهند که تعداد کمی از افرادی که این داروها را مصرف می کنند ممکن است نتایج را مخدوش کرده باشد.
مصرف کنندگان منظم مسکن نسبت به مصرف کنندگان جدید ایمن تر هستند.

این تیم همچنین دریافت که استفاده از NSAID در میان بیماران دیابتی ارتباط بسیار قوی‌تری با نارسایی قلبی برای شرکت‌کنندگان بالای 65 سال دارد. این مطالعه خطر مشابهی را در میان شرکت‌کنندگان زیر 65 سال دیابت نوع 2 پیدا نکرد. افرادی که این داروها را به ندرت یا برای اولین بار مصرف می کنند. این یک مطالعه مشاهده ای بود و ما نمی توانیم نتیجه بگیریم که NSAID ها باعث نارسایی قلبی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 می شوند.

با این حال، نتایج نشان می‌دهد که هنگام بررسی استفاده از این داروها، باید افزایش خطر بالقوه نارسایی قلبی را در نظر گرفت. برعکس، داده‌ها نشان می‌دهند که ممکن است تجویز کوتاه‌مدت NSAID برای بیماران زیر 65 سال و کسانی که دیابت به خوبی کنترل شده دارند، بی‌خطر باشد».

منبع:study find
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل