نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

استفاده از تفنگ پینت بال باعث صدمات چشمی شدید می‌شود

به گزارش سیناپرس اردبیل، بسیاری از این بیماران پیامدهای مخربی مانند از دست دادن بینایی غیرقابل برگشت داشتند. برخی از افراد ممکن است تفنگ های پینت بال را اسباب بازی های بی ضرر بدانند، اما زمانی که در محیطی بدون نظارت مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند آسیب جدی وارد کنند، به خصوص زمانی که افراد از آنها به عنوان یک سلاح تهاجمی استفاده می کنند و سر را هدف قرار می دهند.

این مطالعه که اخیراً در مجله آمریکایی چشم‌شناسی منتشر شده است، اولین مطالعه‌ای است که بیماران را از نظر آسیب‌های چشمی ناشی از اسلحه‌های پینت بال که به عنوان سلاح‌های حمله با هدف سوء استفاده می‌شوند، بررسی می‌کند. محققان تصمیم گرفتند تا در مورد این که چگونه اسلحه های پینت بال در محیط های کنترل نشده خطرناک هستند اطلاعات بیشتری کسب کنند. 20 بیمار با آسیب چشمی ناشی از حملات اسلحه پینت بال توسط محققان در یک دوره دو ساله، از ژانویه 2020 تا دسامبر 2021، مورد مطالعه قرار گرفتند. در آن زمان، شیکاگو شاهد افزایش حملات با استفاده از تفنگ پینت بال بود. 

دکتر حسن شاه، دانشیار چشم پزشکی و جراح چشم پزشکی UChicago، گفت: «در واقع، ما در یک آخر هفته هشت آسیب دیدیم. تعداد غیرمعمول بالایی از جراحات بسیار شدید در جایی که چشم واقعاً باز شد وجود داشت».

 جراحی برای دوازده نفر ضروری بود. شش بیمار دارای یک پارگی کره بودند که زمانی رخ می‌دهد که کره چشم از هم جدا می‌شود و برای دوختن مجدد آن نیاز به جراحی اورژانسی دارد. سه نفر از این بیماران در نهایت نیاز به بیرون زدگی داشتند که در آن پزشکان داخل چشم را با سیلیکون جایگزین می کردند.

محققان بالاترین میزان پارگی گلوب (30 درصد) را در میان تمام مطالعاتی که تا به امروز شامل حداقل پنج بیمار یا بیشتر بود، گزارش کردند. این به طور قابل توجهی بالاتر از نرخ ۷ درصدی است که تیم هنگام ترکیب چندین گروه مختلف از مطالعات که به طور خاص به حملات اسلحه پینت بال نگاه نمی کردند، پیدا کردند. برخی از این بیماران چندین عمل جراحی داشتند، چندین بار برای دیدن ما به کلینیک ما مراجعه کردند و عوارض جسمی، روحی و روانی قابل توجهی را با اختلال در کیفیت و از دست دادن بینایی خود تجربه کردند.

بر خلاف اسلحه های گرم که از پودر اسلحه برای بیرون راندن گلوله از لوله تفنگ استفاده می کنند، اسلحه های پینت بال از گاز فشرده برای شلیک یک کپسول ژلاتین کروی پر از رنگ استفاده می کنند. اسلحه ها می توانند مکانیکی یا الکتریکی باشند. بسته به تفنگ مورد استفاده، توپ های پینت بال می توانند تا 300 فوت در ثانیه حرکت کنند و حداکثر برد آن تقریباً 120 فوت است.

منبع:science daily
مترجم: پریناز نصرتی

خروج از نسخه موبایل