نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

فرهنگ‌سازی برای مصرف بیشتر ماهی در جامعه

به گزارش سیناپرس اردبیل، سید حسین حسینی در حاشیه بازدید از دریاچه گیلارلوی گرمی استان اردبیل اظهار کرد: در حال حاضر سرانه مصرف ماهی در کشور ۱۳.۸ دهم کیلوگرم است که در سطح جهانی این رقم بالاتر از ۲۴ کیلوگرم است.
وی تصریح کرد: تلاش ما بر این است تا با معرفی فواید ماهی و پروتئین سالمی که آبزیان دارند، از هموطنان بخواهیم تا در مصرف ماهی بیش از گذشته اهتمام داشته تا میانگین مصرف آبزیان در کشور و استان‌های مختلف ارتقا یابد.
معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران گفت: باید تنوع طبخ ماهی را به خانواده‌ها آموزش داد تا فرهنگ آبزی‌ مصرفی در سطح کشور و استان‌ها ارتقا یابد.
حسینی، حمایت وزارت جهاد کشاورزی را از طرح‌های آبزی‌پروری یادآور شد و افزود: وزارت جهاد کشاورزی در کنار حمایت از تولید دام و طیور، نسبت به توسعه مراکز پرورش آبزیان نیز با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت اقدام می‌کند تا زمینه و بستر افزایش تولید را در این بخش شاهد باشیم.
وی دیپلماسی غذا را بسیار مهم و اساسی توصف کرد و ادامه داد: باید به سمتی برویم تا بازارهای تخصصی در شهرهای مختلف برای عرضه ماهی راه‌اندازی شده و شرایط مطلوبی را در جهش تولید این بخش شاهد باشیم.
حسینی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: استان اردبیل رتبه ۱۶ کشور را در تولید آبزیان دارد و در سه گونه ماهیان سردابی، گرمابی و ماهیان خاویاری تولید خود را انجام می‌دهد.
وی با بیان اینکه برخی از ظرفیت‌های این استان در آبزی‌پروری مغفول مانده است، اضافه کرد:‌ در برنامه تحولی ۱۴۰۴ تولید ۱۷ هزار تن آبزیان برای استان اردبیل پیش‌بینی شده که امیدواریم با همت مدیران جهادی و در راستای تأمین امنیت غذایی این میزان تولید تحقق پیدا کند.
حسینی یک میلیون و ۲۵۷ هزار تن آبزیان را در کشور در سال گذشته یادآور شد و بیان کرد: ۷۰۲ هزار تن آن صید و مابقی مربوط به حوزه آبزی‌پروری بوده است.
وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: امسال پیش‌بینی تولید ما در حوزه آبزیان یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن است که سعی خواهیم کرد در برنامه ۱۴۰۴ این میزان تولید را تا ۲.۶ دهم میلیون تن افزایش دهیم.
حسینی فعال بودن کمیته سرمایه‌گذاری را در سازمان شیلات با هدف حمایت از سرمایه‌گذاران و تسهیل امور آنها یادآور شد و تصریح کرد: حوزه آبزی‌پروری صنعت ثروت‌آفرین و توجیه‌پذیری است که ما با تشویق سرمایه‌گذاران در قالب بسته‌های حمایتی، سعی داریم تا در این بخش مطلوب و مناسب عمل کنیم.
وی تولید و تأمین نهاده‌های مورد نیاز فعالان صنعت شیلات را به صورت داخلی یادآور شد و گفت: تولید ما در تأمین خوراک آبزیان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است که ۴۷۵ هزار تن نیز مصرف داخل کشور در تأمین خوراک برای آبزیان است.
حسینی افزود: با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت در قالب شیلات کارت سعی داریم برای فعالان این حوزه ۲۰۰ میلیون تومان با نرخ ۱۲ درصد و در قالب بازارگاه تا ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود ۱۵ درصد پرداخت کنیم.
وی ساختار استان اردبیل را در تولید آبزی‌پروری خاص و متفاوت از سایر استان‌ها اعلام کرد و ادامه داد: به تناسب ظرفیت زیستی تولید ۱۷ هزار تن آبزیان در استان در سال‌های پیش‌ رو پیش‌بینی شده و امیدواریم با برنامه تحولی، خروج از نگاه سنتی و حرکت به سمت تولید صنعتی و مکانیزاسیون در بخش کشاورزی افزایش بهره‌وری و تکمیل زنجیره تولید را در این بخش شاهد باشیم.
حسینی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: در برخی از استان‌ها راه‌اندازی کارخانه تولید خوراک آبزیان پیش‌بینی شده و ما در استان اردبیل با حمایت استاندار بازار تخصصی ماهی را در کنار راه‌اندازی کارخانه فرآوری و بسته‌بندی شاهد خواهیم بود.
وی اضافه کرد: با توجه به شرایط کم آبی و تنش آبی که در سطح کشور و استان‌ها مشاهده می‌شود، پایداری تولید و تأمین امنیت غذایی جز اولویت‌های اصلی است و سعی ما بر این است تا شرایط مطلوبی را در تحقق برنامه‌های رو به جلوی تولید آبزیان شاهد باشیم.
معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران بیان کرد: ما نگاه ویژه‌ای را به آب پایه‌ها، پایداری منابع آب سواحل، آب شور، لب شور و آب‌های داخلی داریم تا با شناسایی این ظرفیت‌ها افزایش بهره‌وری و تولید را با تکیه بر ایجاد تحول اساسی در علوم و فنون جدید اتفاق بیفتد.

خروج از نسخه موبایل